Fisk og havplanter skulle egentlig have bedre forhold. Regeringens erklærede hensigt er nemlig at forbedre miljøet i danske farvande. 

Men en ny plan, som regeringen har sendt i høring, gør det modsatte. 

Det vurderer eksperter over for DR

I den gældende plan fra 2017 står det tydeligt beskrevet, at man bør undgå at skade havmiljøet, når man bygger broer eller andre byggerier på havet. Men i udkastet til den nye plan er der ingen tydelige formuleringer om det, skriver DR. 

Det er et problem i Østersøen, hvor der er planlagt mange byggerier, lyder kritikken. Byggerier på havet påvirker havgennemstrømningen og dermed havmiljøet, og i den tidligere plan var der ifølge mediet et princip om en såkaldt nulløsning, som skal sikre, at havet ikke påvirkes negativt. 

»De klareste formuleringer i den tidligere version er taget ud nu, og det er, der er tilbage, er op til fortolkning,« siger professor i kystøkologi på DTU Aqua, Karen Timmermann, til »P1 Morgen«

Hun bakkes op af flere eksperter. 

»Miljøforholdene i Østersøen er ikke blevet bedre, og vi ser ind i klimaforandringsproblemer. Så jeg har meget svært ved at se, hvorfor man afviger fra det relativt strikse kriterie, og der er ikke givet nogen forklaring, så vidt jeg kan se,« siger civilingeniør Jacob Steen Møller, som var leder af de marine miljøundersøgelser for både Storebæltsbroen og Øresundsbroen, ifølge DR

Da man byggede Øresundsbroen, arbejdede man med kravet om en nulløsning, men Lynetteholm-projektet bygges uden kravet. Det har fået bekymrede svenske myndigheder til at advare om, at de ændrede vandstrømme i Øresund kan påvirke iltindholdet i Østersøen.

Afviser at stille op til interview

Miljøminister Magnus Heunicke (S) har ikke ønsket at stille op til interview til DR, men meddeler i et skriftligt svar til mediet, at Miljøministeriet er i gang med at gennemgå høringssvarene til planen. Regeringen vil vurdere, om det er nødvendigt at ændre planen, før den endeligt skal vedtages. 

Det er ikke første gang, at regeringens erklærede ønske om at forbedre havmiljøet møder udfordringer.

Berlingske dokumenterede med video og billeder sidste år omfattende iltsvind i danske farvande.

Folketinget traf en beslutning om en akutpakke på godt 400 millioner kroner til at genoprette det skrantende vandmiljø, men pakken fik kritik for kun at være et meget lille skridt i den rigtige retning.

En anden plan om at udvikle en ny »reguleringsmodel for kvælstof« var forsinket og »udfordret« på grund af stor kompleksitet i lovprocessen, kunne Berlingske berette om i december 2023 på baggrund af et notat fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 

Regeringens nye havmiljøplan, som er sendt i høring, ventes at blive vedtaget i løbet af foråret.