DFs frontkæmper for omfartsvejen: »Det er jo ingen skam at ændre opfattelse«

Efter vedholdende kritik har Dansk Folkeparti åbnet for at omlægge en af de seneste ugers mest omdiskuterede vejstrækninger. Partiet gjorde det klart, at man vil mere end halvere den planlagte omfartsvej ved Mariager. Spørger man en af partiets forkæmpere for projektet, har han stadig fået det, der var vigtigst for ham - og for Mariager.

(ARKIV) Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Trafikordfører Kim Christiansen (DF) har været en tilbagevendende fortaler for den planlagte omfartsvej mellem Mariager og Assens. Infrastrukturinvesteringen var en del af regeringen og Dansk Folkepartis milliardinvestering i landets transportnetværk tilbage i marts, og skulle indtil onsdag eftermiddag have beløbet sig i 377 millioner kroner og bragt tung trafik uden om den jyske by.

Men efter vedvarende kritik har DFs partiformand, Kristian Thulesen Dahl, imidlertid gjort det klart, at man »ikke har ramt skiven helt rent«, samtidig med at omfartsvejen kan blive mere end halveret. Og Kim Christiansen? Han revurderer.

Det gør han, efter at have været en vedvarende fortaler for den kommende omfartsvej. Efter han over for medierne har holdt fast i, at den tunge trafik har udgjort en »sikkerhedsrisiko«. Også selvom TV 2 besøgte byen, hvor det viste det sig, at der i løbet af 12 timer kørte fire lastbiler og en skolebus over byens brostensbelagte torv. Da Radio24syv lagde vejen forbi byen, var den overvejende konsensus også, at der ikke var den store frygt for tung transport.

»Det har vi diskuteret«

Onsdag stod det så klart, at DF havde fået nye planer: Omfartsvejen skal mere end halveres og ende i Alstrup, mens prisen ifølge TV 2 i stedet vil være på omkring 80 millioner kroner. I kølvandet på nyheden, påpeger trafikordføreren gentagne gange, at man i partiet har lyttet til den kritik, der har været - derfor har man taget ideen op til revision.

Samtidig uddyber han, at den oprindelige model har været at genbruge dele af vejen til Alstrup øst for Mariager, hvor omfartsvejen nu angivelig skal ende.

»Så skal vi ikke ud i så mange eksproprieringer og asfalt. Det, forventer vi, bliver en noget billigere løsning,« siger Kim Christiansen og uddyber:

»Den nye omfartsvej løser det problem, man har med den tunge trafik - og det er sådan set det vigtigste for mig og for Mariager.«

Du siger dig og Mariager. Både den lokale handelsstandsforening, Radio24syv og TV 2 har stillet spørgsmål ved, hvorvidt der er et problem med…

»Det har vi diskuteret. Der er et problem med tung trafik på den nuværende rute 555 – så har der ikke været så meget de dage, hvor TV 2 var der. Men på samme tidspunkt talte jeg rigtig mange lastbiler ved skolen og nede ved havnen, da jeg lavede noget med TV 2 Nord.«

Kan du være konkret med hvor mange lastbiler?

»Da jeg stod med TV 2 Nord, kom der i hvert fald otte rigtig store lastbiler forbi, som kørte videre mod Hadsund, som ikke havde noget andet. Men det er vel heller ikke det, som vi skal diskutere – for behovet er ligesom afdiskuteret. Nu får vi regnet på en billigere løsning – men en løsning som stadig får den tunge trafik, som er der, uden om Mariager. Det er rigtig godt,« siger Kim Christiansen.

Skiven

Da Dansk Folkeparti løftede sløret for at genbesøge projektet, bragte det også partiformand Kristian Thulesen Dahl til en erkendelse. Overordnet set, forklarede han ifølge TV 2 News, var partiet glad for aftalen, der var indgået med regeringen - men:

»Vi erkender, at vi måske ikke har ramt skiven helt rent her. Nu kan vi tage udgangspunkt i et projekt, der er i en hel anden pris, men stadig gør en masse positive ting,« sagde partilederen.

Din egen partiformand siger, at I har ramt forbi skiven. Nogen vil nok sige, at det taler for, at der ikke var behov for den oprindelige omfartsvej i første omgang, som du har været fortaler for?

»Det er det, som vi nu revurderer,« siger Kim Christiansen.

Du har tidligere været en fortaler for omfartsvejen. Har du taget fejl i denne sammenhæng?

»Nej, det synes jeg ikke,« siger Kim Christiansen og uddyber, at der i forbindelse med planen har været bestilt en miljøvurdering - en såkaldt VVM-redegørelse - for 12 millioner kroner i efteråret.

»Den har vi så ikke haft tid til at vente på. Nu får vi beregnet nogle billigere løsninger, og kører VVM-processen ved siden af. Så får vi forhåbentlig en løsning – også på den lokale kritik, der har været, så vi ikke rammer ind i så meget natur eller berører folks boliger, som man ville med den lange vej. Den går vi efter nu - og det kunne være, at vi skulle have set det på forhånd. Men det er jo aldrig nogen skade at blive klogere.«

Men vil det sige, at du ikke har været sikker på at det var den rigtige løsning til at begynde med?

»Men det er jo det, som VVMen skal afgøre. Vi laver jo altid et ønske om en linjeføring, og så har vi nogle VVM-processer, som giver os forslag til, hvordan det kan gøres. Ud fra det kan vi så tage beslutningen – men det er vi jo slet ikke nået til endnu,« siger han og uddyber:

»Vi har aftalt en ramme, men der har været megen kritik af, at den ramme er blevet for stor. Så nu får vi regnet på andre leder – for det var det, som VVMen skulle være brugt til. Det er lidt bagvendt, men nu får vi nogle tal på bordet, og så er vi jo alle sammen meget klogere og får en løsning, som er godt for Mariager, men der bliver holdt på et mere fornuftigt niveau,« siger trafikordføreren:

»Det er jo ingen skam at ændre opfattelse og se på tingene igen, når der har været så massiv en kritik, som der har været her. Det er så det, som jeg har valgt at gøre.«