DF sætter deadline for forhandlinger om billigere biler. »Vi kan jo ikke sidde og glo på hinanden til evig tid«

Trods planer om en lynaftale er regeringens stort anlagte omlægning af bilafgifterne gået helt i stå, lyder kritikken fra Dansk Folkeparti. Partiet varsler nu en deadline for forhandlingerne - uanset om man når frem til en aftale eller ej. Hårdt politisk pres på LA, vurderer politisk kommentator.

Først var alle enige om, at det skulle gå stærkt, men siden synes noget at være gået galt.

Da regeringen for knap en måned siden varslede, at man ønskede registreringsafgiften ændret for at give danskerne adgang til billigere biler, var der enighed om, at en sådan ændring bør gennemføres hurtigst muligt.

Men næsten fire uger senere meldes forhandlingerne at være gået helt i stå, og regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, sår tvivl om der overhovedet bliver landet en aftale.

Finansministeriet bekræfter, at der på nuværende tidspunkt ikke er indkaldt til nye forhandlingsmøder, og Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, kalder forløbet for »frustrerende«.

»Det begyndte med, at vi måtte læse om en flad bilafgift på 100 procent på forsiden af en avis. Derpå går vi så i gang med forhandlingerne med regeringen, og jeg må bare sige: Det flytter sig overhovedet ikke,« siger han.

I dag betaler man en afgift på 105 procent af en bils værdi op til 106.600 kr. og 150 pct. i afgift af den resterende værdi.

Med René Christensens ord er en omlægning af bilafgifter »ikke noget man taler om, men noget man gør«, fordi usikkerheden får potentielle bilkøbere til at afvente situationen. Bilbranchen hævder således, at bilsalget er gået helt i stå.

Allerede for tre uger siden kunne Berlingske fortælle, at man fra regeringens side arbejdede ihærdigt på at lande en hurtig aftale.

Den grundlæggende uenighed mellem regeringen og Dansk Folkeparti drejer sig om, at regeringen ønsker en afgift baseret på bilens værdi, mens DF kræver, at en bilejer beskattes ud fra bilens sikkerhed og miljøhensyn.

Grundlæggende uenighed

Særligt for regeringspartiet Liberal Alliance er en sænkelse af bilafgifterne en mærkesag. Forud for de seneste to finanslove har det således været et hovedkrav fra LA, at registreringsafgiften skal lempes. På den konto har et politisk flertal besluttet at sænke registreringsafgiften fra 180 procent til 150. Ligeledes er det såkaldte knæk for, hvornår den høje afgift indtræder blevet forhøjet fra godt 84.000 kr. til 106.600 kr.

Ifølge René Christensen er det fortsat helt grundlæggende elementer i en aftale, man diskuterer.

»Det er ikke et forhandlingsforløb, hvor vi sidder og passer de sidste ting til. Vi vil gerne have en diskussion af den værdibaserede tilgang, som vi har i dag. Vores udgangspunkt er en 100 procent teknisk baseret afgift. Når vi sidder til møderne, spørger vi også ind til, hvad der vil ske, hvis man indførte en teknisk baseret afgift med lidt værdi på. Men de bliver ved med at tale om en værdibaseret afgift med en lille smule teknik på,« siger René Christensen.

En bilafgift baseret på teknik og miljøhensyn vurderes at føre til, at visse biler bliver dyrere, mens regeringens udgangspunkt er, at alle biler skal være billigere.

Tror du, I  får landet en aftale?

»Jeg synes faktisk, det ser svært ud. Jeg har en fornemmelse af, at regeringen er meget låst fast på én løsning.«

Der har ifølge René Christensen ikke været forhandlet i en uge. Derfor varsler regeringens støtteparti nu en deadline for forhandlingerne om to uger – uanset om man når frem til en aftale.

»På et tidspunkt må regeringen sige: Kan vi lave en aftale, eller må vi sige til branchen, at der er de afgifter, der nu engang er? Vi kan jo ikke glo på hinanden til evig tid.«

LA: Vores udgangspunk er, at alle biler skal være billigere

Hos regeringspartiet Liberal Alliance er skatteordfører Joachim B. Olsen fåmælt omkring udsigten til at få landet en aftale om bilafgifter.

»Man kan få meget billigere biler ved et forholdsvis beskedent provenutab. Det håber vi, der kan landes en aftale om,« siger han.

Hvad så i forhold til spørgsmålet, om man skal gå en mere teknisk baseret vej, hvad siger du til det?

»Den eneste kommentar til det er, at vores udgangspunk er, at alle biler skal være billigere. Men det kræver selvfølgelig, at vi kan finde 90 mandater.«

Spørger man Berlingskes politiske kommentator, Thomas Larsen, er Liberal Alliance under stort politisk pres. Han forventer dog, at der landes en aftale inden længe, fordi der er endnu mere på spil for både regeringen og Dansk Folkeparti end nye bilafgifter.

»Man må konstatere, at der er store spændinger mellem LA på den ene side og Dansk Folkeparti på den anden. Presset er hårdest på LA, fordi sagen er, at forhandlingerne om afgifterne er indgangsporten til efterårets store politiske forhandlinger om erhvervspakke, skatteforhold og finanslov. I udgangspunktet står Kristian Thulesen Dahl ekstrem stærkt. Derfor kan det meget vel ende med et resultat, hvor LA i sidste ende må gå meget på kompromis med de ønsker, man lagde frem oprindeligt,« siger Thomas Larsen.

Dermed kan spørgsmålet om registreringsafgiften udvikle sig til en ny politisk retræte for Liberal Alliances i kølvandet på partiets tilbagetog fra de ultimative krav om topskattelettelser, vurderer Thomas Larsen.

»Jeg er ret overbevist om, at når efterårets aftaler ligger fast, så står LA ikke tilbage som en stor sejrherre på Christiansborg,« siger han.

Kilder tæt på regeringen oplyser, at forløbet er mere »bøvlet« end forventet, men at nye regler for bilafgifter under alle omstændigheder først kan vedtages til Folketingets åbning i begyndelsen af oktober.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar til de igangværende forhandlinger fra hverken finansminister Kristian Jensen (V), skatteminister Karsten Lauritzen (V) eller økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA).