DF-politiker er forundret over konservativt forslag om lavere bilafgifter: »Det her er jo overhovedet ikke grønt«

De Konservative foreslår i et nyt skatteudspil at sænke registreringsafgiften på benzin- og dieselbiler til en flad afgift på 75 procent. »Jeg synes, det virker meget mærkeligt,« siger Dansk Folkepartis René Christensen, der ikke kan se, hvordan forslaget harmonerer med de Konservatives grønne profil. Det mener K-leder Søren Pape Poulsen derimod, at det gør.

»At lave en flad registreringsafgift på benzin og diesel betyder jo, at man kan købe en stor diesel-firehjulstrækker, som oser sort, når den får gas, eller en lille, energirigtig benzinbil og skal betale det samme i afgift.«Det siger finansordfører for Dansk Folkeparti René Christensen, der derfor undrer sig over et nyt, konservativt forslag om netop en flad registreringsafgift på 75 procent på benzin- og dieselbiler. Mathias Løvgreen Bojesen

Som finansordfører for regeringens støtteparti har Dansk Folkepartis René Christensen været med til armlægningen om de seneste fire års aftaler om statens budget. Tre af gangene er finanslovsforhandlingerne endt med en beslutning om at sænke registreringsafgiften på biler.

Men står det til regeringspartiet Det Konservative Folkeparti, stopper arbejdet ikke her. Således fremgår det af det nye konservative skatteudspil og valgoplæg, at »vi ønsker en flad registreringsafgift på 75 procent for benzin- og dieselbiler«.

»Samtidig afsætter vi 2,9 milliarder kroner til en ny lavere registreringsafgift på grønne biler som el-, hybrid- og plugin-biler,« står der i udspillet.

Her angiver Det Konservative Folkeparti en lang række forskellige forslag til skattelettelser, som partiet mener, kan gennemføres i de kommende to valgperioder.

Men forslaget møder ikke stor forståelse hos René Christensen, der længe har slået på, at man i stedet for at lempe registreringsafgiften løbende helt burde omlægge bilbeskatningen til såkaldt tekniske afgifter. Det vil sige afgifter, der tager højde for bilens miljøbelastning og sikkerhedsniveau.

»Jeg synes, det virker meget mærkeligt. De Konservative har brystet sig af at skulle være det grønne parti. Men det her er jo overhovedet ikke grønt,« siger René Christensen.

»At lave en flad registreringsafgift på benzin og diesel betyder jo, at man kan købe en stor diesel-firehjulstrækker, som oser sort, når den får gas, eller en lille, energirigtig benzinbil og skal betale det samme i afgift. Hvis man vil noget på det grønne, skal man lave en registreringsafgift, der afspejler det og derfor belønner de biler, der er grønne, uanset drivmiddel, og så beskatter lidt højere på dem, der er mere forurenende,« lyder det fra DF-politikeren.

Pape: »Vi tager den i to bidder«

På de Konservatives hjemmeside kan man læse, at de Konservative da også selv ønsker at afskaffe registreringsafgiften, som vi kender den, og i stedet indføre en grøn afgift på bilers miljøbelastning.

Spørger man de Konservatives partiformand, justitsminister Søren Pape Poulsen, afspejler skatteudspillet dog partiets grønne profil.

»Vi tager den i to bidder. Vi siger flad afgift på 75 procent, og så sætter vi et beløb af til en ny, lavere registreringsafgift på de grønne biler,« siger han med henvisning til de 2,9 milliarder kr., som skal gå til en ny, lavere registreringsafgift på el-, hybrid- og plugin-biler.

»Og det er et beløb, vi har sat af, fordi vi anerkender, at regeringen nedsætter en kommission, der skal se på, hvordan fremtidens afgifter skal se ud,« siger han.

I forbindelse med sin klimaplan, der blev præsenteret kort før efterårsferien, satte regeringen det som et mål, at der fra 2030 ikke længere skal sælges nye traditionelle benzin- og dieselbiler i Danmark.

Og Søren Pape Poulsen henviser til, at det i den forbindelse blev besluttet at nedsætte en kommission, der skal komme med bud på tiltag til at udbrede grønne biler i Danmark i stor skala.