Benny Engelbrecht trækker sig som transportminister.

Det meddeler han torsdag aften.

»Jeg har gennem hele min ministertid bestræbt mig på at behandle alle så godt som muligt og vise respekt og ydmyghed for embedet. Jeg er stolt af de resultater, vi har nået. Ikke mindst den meget brede aftale om infrastruktur, som reelt udgør en plan for, hvordan vi elektrificerer hele transportsektoren,« siger han i en skriftlig kommentar til Berlingske:

»Jeg har gjort mit bedste for at belyse den her sag. Jeg har også beklaget forløbet, og jeg er selvfølgelig både ked af og ærgerlig over, at Enhedslisten har valgt at sige, at de ikke har tillid til mig – og på den baggrund har jeg valgt at trække mig som minister.«

Det sker kort tid efter et pressemøde hos Enhedslisten, hvor politisk ordfører Mai Villadsen meddelte, at støttepartiet ikke længere har tillid til ham som minister.

Siden har de to andre støttepartier, SF og Radikale Venstre, meddelt, at de fortsat har tillid til ministeren, men at de mener, han skal have en såkaldt næse.

Omvendt har Venstre og Dansk Folkeparti meddelt, at det ikke er deres opgave at holde hånden under regeringens ministre, hvorfor de er klar til at vælte Benny Engelbrecht. Siden meddelte både Konservative, Alternativet, Frie Grønne og Nye Borgerlige, at de heller ikke har tillid til ministeren.

Det er 89 mandater og dermed nok til, at Benny Engelbrecht måtte gå, hvis det kom til en afstemning i salen, da der ikke er tradition for, at de nordatlantiske mandater blander sig i spørgsmål om ministre.

Pressemødet blev afholdt umiddelbart efter to samråd på i alt to timer og 45 minutter, hvor Benny Engelbrecht har forsøgt at forklare sig over for alle Folketingets partier.

Sagen handler om, at en række partier, herunder altså særligt Enhedslisten, er vrede over, at Benny Engelbrecht ikke udleverede tal for klimaeffekten i forbindelse med den storstilede infrastrukturaftale, som blev indgået i juni sidste år. Tallene centrerede sig om CO₂-udledningen ved anlægsfasen af en række byggeprojekter.

For nylig kunne nichemedierne Ingeniøren og MobilityWatch afsløre, at Transportministeriet lå inde med tallene, men udleveret blev de altså ikke. Udledningen for 36 ud af de 48 projekter, der indgik i aftalen, ville øge udledningen med 1,64 millioner ton CO₂.

Siden har der været et hårdt politisk pres på Benny Engelbrecht, der er under beskyldning for at vildlede Folketinget og bryde ministeransvarlighedsloven.

»Det er vores helt klare vurdering, at ministeren har tilbageholdt afgørende klimatal og dermed vildledt Folketinget,« sagde Mai Villadsen på pressemødet.

Benny Engelbrecht selv sagde forud for Enhedslistens pressemøde, at hvis de trak støtten, »tager vi den derfra«.

Benny Engelbrecht har været medlem af Folketinget for Socialdemokratiet siden 2007. Han var skatteminister i lidt over et år fra 2014 til 2015. 27. juni 2019 blev han udpeget til transportminister i den nuværende regering.