Censur i Operaen: Her er ordet, som ikke må synges

Kunsten er fri. Bare ikke når det gælder selvmord og aktiv dødshjælp. Sådan oplever Louise Alenius’ at få censureret et bestemt »selvmordsopfordrende« ord i sin opera »Manualen«. Hvor »fri« må man være som kunstner? Alenius er i dag gæst i »Pilestræde«.

Komponist Louise Alenius har skrevet og komponeret operaen »Manualen«, som lige nu spiller på Operaens store scene. Operaens handling finder sted inde i en døende krop, og undersøger emnet aktiv dødshjælp. En af rollerne i forestillingen er en selvmordsmanuel, som ifølge Alenius er stærkt inspireret af Svend Lings omtalte selvmordsvejledning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Winther
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kunstneriske frihed er vigtigere end advarsler fra adskillige myndigheder.

Det mener komponist Louise Alenius, der lige nu er aktuel med operaen »Manualen« på Det Kongelige Teaters Operahus.

Efter opfordring fra blandt andet Sundhedsstyrelsen og Dansk Forskningsinstitut for Selvmordsforebyggelse er et meget centralt ord i hendes opera om aktiv dødshjælp nemlig blevet censureret.

Men hvor går grænsen for kunstnerisk frihed? Og kan »den frie kunst« overhovedet have en grænse?

»Jeg synes ikke, kunsten skal underlægge sig politiske strømninger. Og hvis den gør, så er det okay med mig, men så skal man ikke kalde den fri,« siger Louise Alenius.

Hør i dag i podcasten »Pilestræde«, hvilket ord, der ikke må siges på Det Kongelige Teater. Alenius forklarer også, hvorfor hun ikke selv mener, at hendes opera er problematisk.

Følg Pilestræde på mobil