Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den kunstneriske frihed er vigtigere end advarsler fra adskillige myndigheder.
Det mener komponist Louise Alenius, der lige nu er aktuel med operaen »Manualen« på Det Kongelige Teaters Operahus.
Efter opfordring fra blandt andet Sundhedsstyrelsen og Dansk Forskningsinstitut for Selvmordsforebyggelse er et meget centralt ord i hendes opera om aktiv dødshjælp nemlig blevet censureret.
Men hvor går grænsen for kunstnerisk frihed? Og kan »den frie kunst« overhovedet have en grænse?
»Jeg synes ikke, kunsten skal underlægge sig politiske strømninger. Og hvis den gør, så er det okay med mig, men så skal man ikke kalde den fri,« siger Louise Alenius.
Hør i dag i podcasten »Pilestræde«, hvilket ord, der ikke må siges på Det Kongelige Teater. Alenius forklarer også, hvorfor hun ikke selv mener, at hendes opera er problematisk.