Her er ordrebøgerne fyldte, mens fabrikkerne kører på lavt blus

De tyske industrivirksomheder er fanget i et historisk dilemma. På den ene side er ordreindgangen den højeste nogensinde, men på den anden side produceres der på nedsat kraft. Det er sammenbruddet i globale forsyningskilder, der er årsagen. Tysk vækst står til at blive ramt i genåbningen, men også mange danske virksomheder og tusindvis af job er påvirket af problemerne.

Den tyske bilindustri har kastet sig ind i kampen om fremtidens elbiler. Hele sektoren hæmmes dog af mangel på halvledere, hvilket også rammer underleverandører og dermed Danmark. Ronny Hartmann/AFP/Ritzau Scanpix

Det må være så frustrerende som en slikskål inden for rækkevidde, men med en coronaglasskærm imellem. Sådan må følelsen være netop nu i mange tyske industrivirksomheder på vej ud af coronakrisen.

Tysk industri oplevede nogle hårde år, inden coronakrisen ramte, idet en syndflod af enkeltstående begivenheder fra udtørrede floder til en influenzaepidemi holdt produktionen tilbage. Læg dertil, at den tyske bilindustri slet ikke havde forstået det fundamentale skift i efterspørgslen på elbiler. Udfordringerne var mange.