»Vi har haft 29 år til at vænne os til kritik«

4 skarpe til michael O´Leary

Foto: Martin Dam Kristensen. Michael O’Leary, topchef i Ryanair, afholdt i går pressemøde i Billund Lufthavn. Her satte han igen en tyk streg under, at Ryanair ikke har i sinde at lade sig kue af danske fagforeninger eller politikere, som måtte forsøge at få det irske luftfartsselskab til at følge danske overenskomster eller skatteregler.
Læs mere
Fold sammen

?Ryanair er under stigende beskydning for ikke at respektere lokale skatte- og arbejdsmarkedsregler er I gået over stregen?

»Bestemt ikke. Ryanair er et irsk selskab, og personalet på vores fly arbejder på irsk territorium. Derfor er de selvfølgelig underlagt irsk lovgivning. Størstedelen af kritikken mod os kommer fra skrantende flyselskaber som SAS og fra fagforeninger, der ingen fremtid har. Vi har haft 29 år til at vænne os til den kritik så den bider ikke længere.«

?I Norge er I af domstolene blevet pålagt at følge norske arbejdsmarkedsregler. Hvad betyder det for jeres forretning i Norge?

»Det betyder ikke noget særligt. Norge er et ikke-EU-land, og derfor respekterer vi selvfølgelig, hvis deres regler er anerledes end de europæiske. Men det får ingen betydning for vores trafik i resten af Europa, og vi har fortsat en lukrativ forretning i Norge.«

?Men hvad betyder det for Ryanair, hvis I på et tidspunkt bliver pålagt at følge danske eller andre nationale regler i EU-lande?

»Skulle for eksempel de danske myndigheder tvinge os til at følge regler, der ville gøre vores forretning i Danmark dyrere, må vi jo genoverveje vores tilstedeværelse i Danmark. Der er ingen grund til at flyve til destinationer, hvor indtjeningen er lav, når der er masser af europæiske lufthavne og lande, der gerne vil tage imod Ryanair-fly.«

?I åbner kun én ny rute i Danmark i år. Skyldes det, at fagforeningerne holder jer ude af Københavns Lufthavn?

»Vi vil gerne åbne flere ruter i Danmark, men vi mangler fly. Vi får i år ingen nye leverancer fra Boeing, og det begrænser vores mulighed for at åbne nye ruter. Ja, det er rigtigt, at det har været sagt, at fagforeningerne i København ikke ønsker os. Men det er ikke vores opgave at forhandle med fagforeninger. Vi flyver til andre europæiske lufthavne med stærke fagforeninger, hvor vi køber os til ydelser. Den model ser jeg ingen forhindring for, skulle virke i København, når vi har kapaciteten til at øge i Danmark, og når Københavns Lufthavn kan tilbyde os en konkurrencedygtig pris.«