Ryanair i totalangreb på fagforeninger

Ryanair kommer aldrig til at indgå en overenskomst i Danmark. Selskabet vil hellere flytte ruter end underlægge sig danske omkostninger, lyder det fra Ryanairs stifter.

Michael O’Leary, topchef i Ryanair, afholdt i går pressemøde i Billund Lufthavn. Her satte han igen en tyk streg under, at Ryanair ikke har i sinde at lade sig kue af danske fagforeninger eller politikere, som måtte forsøge at få det irske luftfartsselskab til at følge danske overenskomster eller skatteregler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen

Forsoning var der ingen af, da Ryanairs stifter og topchef, Michael O’Leary, i går i tæt tåge landede i Billund Lufthavn på en skandinavisk charmeoffensiv. Tværtimod. Den seneste tids hårde angreb på Ryanair fra en række europæiske myndigheder, konkurrenter og ikke mindst fagforeninger har intet indtryk gjort på den karismatiske irske boss for lavprisselskabet.

»Hvad har fagforeninger nogensinde gjort for deres medlemmer eller for de selskaber, de arbejder i? Bare se på SAS. Dér har fagforeningernes indflydelse været en forbandet katastrofe. Ryanair har intet problem med, at vores ansatte melder sig ind i en fagforening. Men vi kommer aldrig til at indgå en overenskomst med fagforeningerne,« siger Michael O’Leary.

Ryanair etablerede sig sidste år for første gang med en base i Billund, hvor der er tilknyttet omkring 100 piloter og kabineansatte. De ansatte er dog ansat under irsk lovgivning, da Ryanair insisterer på, at de udfører deres job på irsk grund, om bord på Ryanairs fly, der er hjemmehørende i Irland. Både fra politisk side og fra de danske fagforeninger har man dog længe set Ryanairs manglende anerkendelse af danske skatte- og arbejdsmarkedsregler som en rød klud. Vreden er ikke blevet mindre, efter at Ryanair i Norge sidste år blev tvunget til at respektere norsk ret.

»Vi holder fast i, at de ansatte skal have overenskomst, og at Ryanair og deres ansatte skal betale skat og følge spillereglerne i Danmark og Europa ligesom alle andre,« siger Anders Mark Jensen, næstformand for fagforeningen Flyvebranchens Personaleunion (FPU).

Nej til danske regler

Michael O’Leary afviser dog kategorisk, at selskabet vil indrette sig under danske regler.

»I modsætning til Norge er Danmark medlem af EU, og derfor mener vi, at vores ansatte er underlagt EUs regler for transportarbejdere. Det betyder med andre ord, at det er irsk ret, der er gældende for vores ansatte, uanset hvad de danske myndigheder og fagforeninger måtte mene,« lyder det fra Michael O’Leary.

Meget tyder dog på, at Ryanairs stil med kategorisk at afvise enhver anklage er under pres. Ud over den norske sag er lignende sager på vej i Italien, og senest kunne Berlingske Business i mandags afsløre, hvordan Ryanair risikerer en millionsag med de europæiske flymyndigheder, fordi selskabet tilsyneladende bevidst har oplyst forkerte vægtsatser ved beregningen af overflyvningsafgifter. En sag blandt andre SAS har klaget over.

»I sagen om afgifter har vi til punkt og prikke fulgt Boeings foreskrifter for vægtangivelser, og vi ser det som et ynkeligt angreb fra et nødlidende selskab som SAS, der forsøger at fjerne opmærksomheden fra sine egne problemer,« siger Michael O’Leary, der heller ikke giver sig på skattebetalingerne og arbejdsretten.

»Vi følger som sagt irske regler. Skulle vi følge danske regler, ville det være alt for dyrt for os at flyve til Danmark. I så fald ville vi med lethed kunne finde andre destinationer at flyve til.«

Den trussel har dog ikke den store effekt på FPU.

»Det er ikke nok at overholde europæisk lov, for eksempelvis skattelovgivningen er jo et nationalt anliggende og vidt forskellig fra land til land. Så hvis Ryanair med sine trusler om at flytte i tilfælde af ekstra afgifter tænker på skatten, ja, så må de da hellere end gerne pakke sammen,« siger Anders Mark Jensen.