Tyske virksomheder er fortsat deprimerede – og danske arbejdspladser er i farezonen

Optimismen i tyske virksomheder faldt yderligere i juni, hvor forventningerne til fremtiden nu ligger på samme niveau som under eurokrisen i 2012. Svagheden var synlig på tværs af økonomien med detailsektoren som eneste lyspunkt. Det er tyske forbrugere, der skal sikre væksten. Det giver i sig selv en forhøjet usikkerhed om udfaldet.

Den tyske bilproducent Daimler måtte nedjustere resultatforventningerne som følge af dieselskandalen, der har ramt hele den tyske bilindustri. Det har også trukket ned i den økonomiske vækst. Hayuong Jeon/Ritzau Scanpix

Ingen tegn på bedring. Det er tilbagemeldingen fra den seneste vurdering af optimismen i 9.000 tyske virksomheder, som Ifo-Institutet i München foretager.

Der var et yderligere fald i den vigtige industrisektor, hvor pessimismen nu næsten har nået samme niveau som under eurokrisen i 2012. Ifo-indekset kom dagen efter, at Daimler-koncernen meddelte, at dieselskandalen vil ramme indtjeningen med »et højt trecifret millionbeløb«, der således fortsætter med at plage den tyske bilindustri. Daimler er efterfølgende faldet kraftigt på den tyske børs og har ikke overraskende trukket de øvrige bilproducenter med ned.