Teslas omsætning i første kvartal er faldet markant og indtjeningen per aktie ligger væsentligt under forventningen.
Det står klart, efter elbilsproducenten har offentliggjort sit regnskab for første kvartal i 2025 tirsdag aften dansk tid – få minutter efter børsluk i USA.
Omsætningen for første kvartal 2025 har været på 19,34 milliarder dollar, 126,4 milliarder danske kroner, mod forventede 21,11 milliarder dollar.
Den samlede omsætning faldt med 9 procent sammenlignet med samme periode sidste år, mens omsætningen fra salget af Tesla-biler er faldet med 20 procent i forhold til samme periode i 2024.
Indtjeningen per aktie (EPS) ligger på 27 cent. Dermed er indtjeningen per aktie 30 procent ringere end forventet, da den var spået til at ligge på 39 cent.
Tesla selv peger på flere faktorer, der har medvirket til faldet i omsætning.
For det første har der været et fald i køretøjsleverancer, hvilket delvist er »på grund af Model Y-opdateringen på tværs af alle fire køretøjsfabrikker«, skriver Tesla i regnskabet.
Og så har Trumps toldkrig også haft en betydning. Både forsyningskæderne og omkostningerne er negativt påvirket af tolden, vurderer virksomheden.
»Selvom det nuværende toldlandskab vil have en relativt større indvirkning på vores energiforretning sammenlignet med bilindustrien, tager vi foranstaltninger for at stabilisere forretningen på mellemlang til lang sigt og fokuserer på at bevare dens sundhed,« skriver Tesla i rapporten.
Slutteligt tilskriver Tesla også tabet til en negativ valutaeffekt.
»Tesla er Musk, og Musk er Tesla«
Det har været et særdeles udfordrende år for Tesla indtil videre.
Især på aktiemarkedet har elbilproducenten fået store tæsk.
Mandag faldt Tesla-aktien med hele seks procent, men endte med grønne tal tirsdag. Samlet set har aktien mistet omkring 40 procent af sin værdi i 2025.
Kursfaldende tilskrives af flere som et resultat af Elon Musks kontroversielle rolle i Trump-administrationen og den følgende forbrugerboykot af Tesla.
Aktiens massive fald mandag fik akiteanalytikeren Dan Ives fra Wedbush Securities til at advare om, at Tesla lige nu står over for »rød alarm«.
Og opfordrede topchef og storejer Elon Musk til at trække sig fra sit arbejde i Trump-regeringen, for at vende tilbage som administrerende direktør i Tesla på fuld tid.
»Tesla er Musk, og Musk er Tesla, og enhver, der tror, at skaden på varemærket, som Musk har forårsaget, ikke er virkelig, bør tilbringe nogen tid med at tale med bilkøbere i USA, Europa og Asien,« skrev Dan Ives i en analyse til sine kunder, ifølge nyhedsbureauet Bloomberg.
Faldende salg
Flere steder i Europa er Teslas markedsandele styrtdykket i år, og salgene af den tidligere populære elbil rasler ned.
Herhjemme er Tesla helt nede på tiendepladsen, hvad angår salget.
Siden årsskiftet har Tesla i Danmark solgt 1.549 biler, hvilket svarer til en markedsandel på 4,1 procent af alle nyregistrerede biler. For et år siden var markedsandelen på 9,6 procent trods en stigning i det samlede bilsalg og især i andelen af elbiler.
I Sverige faldt Tesla-salget med 63,9 procent i marts og lå på det laveste i tre år. I Frankrig faldt det med 36,83 procent, i Holland med 61 procent.
I Norge var faldet kun på en enkelt procent, men i alle landene har januar og februar været markant dårligere for Tesla med høj, tocifret tilbagegang.
Selskabet leverede ligeledes færre biler i januar-marts i år end investorerer og analytikere forventede, og i 2024 blev Tesla overhalet som verdens største elbilproducent af kinesiske BYD.