Onsdag kom det frem, at EU vil sanktionere import på kinesiske elbiler til Europa med en told på op mod 38 procent for at forhindre unfair konkurrence fra billige, statsstøttede elbiler fra Kina.
Men nu advarer den amerikanske elbilgigant Tesla om, at straftolden vil betyde prisstigninger for danske forbrugere på en populær model.
Det skriver B.T.
»Priserne på Model 3 vil sandsynligvis stige fra 1. juli 2024 på grund af importtold,« skriver Tesla til mediet.
Hvor stor en prisstigning forbrugerne vil opleve, melder Tesla ikke ud om.
Årsagen til, at prisen vil stige, er, at Teslas model 3 bliver produceret i Kina. På nuværende tidspunkt kan modellen købes for cirka 300.000 kroner i Danmark.
Generelle prisstigninger i Europa
Torsdag advarede Forenede Danske Motorejere (FDM) og Danske Bank i Finans om, at straftolden generelt vil betyde prisstigninger på elbiler, og at tiltaget vil bremse den grønne omstilling
Tarifferne vil formentlig betyde højere priser på kinesiske elbiler i Europa. Det vil medføre, at europæiske producenter, der i forvejen kæmper med hård konkurrence, også vil hæve priserne, vurderer Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM.
»Flere mennesker skal køre i elbil, og det her kan bremse den udvikling. Der er behov for billige elbiler, og tolden kan gøre det dyrere for forbrugeren og forsinke den grønne udvikling,« siger han til Finans.
Rune Thyge Johansen, som er analytiker i europæisk makroøkonomi i Danske Bank, vurderer over for mediet, at elbilkøbere risikerer prisstigninger på omkring 5.000 til 20.000 kroner, afhængigt af markedet.
Konkurrence fra Kina
Indtil videre er det planen, at de nye tariffer skal gælde fra 4. juli.
Sanktionerne kommer efter en langvarig undersøgelse, lavet i EU, af Kinas statsstøtte til dets produktion af elbiler.
EUs undersøgelse blev sat i gang i oktober sidste år på grund af en mistanke om, at Kina oversvømmer EU med billige elbiler, som er produceret med statsstøtte, og at det vil føre til en lavere efterspørgsel på det europæiske marked.
Ifølge eksperter, som The Guardian tidligere har talt med, vil Beijing i tilfælde af sanktioner gøre gengæld med tiltag, der kan ramme europæisk eksport af blandt andet ost og cognac.
Til mediet Politico har en anonym kilde med kendskab til Kinas strategi i starten af juni sagt, at hvis EU gør alvor af toldtarifferne, vil Kina »indlede« med at gøre gengæld på luftfart og landbrug.