For at forhindre unfair konkurrence fra billige statsstøttede elbiler fra Kina har EU nu meldt ud, at unionen vil indføre importtold på kinesiske elbiler på op mod 38 procent, når de skal til Europa.
Alligevel stiger flere af de kinesiske elbilaktier til vejrs.
Det skriver Bloomberg.
»De samlede toldsatser er stort set i overensstemmelse med vores forventninger, og markedets forventninger er på cirka 30 procent,« skriver Nick Lai, analytiker hos J.P. Morgan, ifølge Bloomberg.
Toldtarifferne har været undervejs længe. Når markedet i længere tid har haft forventninger om sanktioner, har det hverken en overraskende eller negativ effekt på markedet ifølge mediet.
Ikke nok til at stoppe kinesiske producenters fremmarch
Den største kinesiske bilproducent, BYD, stiger torsdag med seks procent, mens Nio og Li Auto stiger med to procent. Derudover stiger Geely med 1,7 procent.
»Vi mener, at EUs straftold vil bremse de kinesiske elbilers fremmarch, men det vil sandsynligvis ikke være nok til at stoppe den,« skriver analytiker i Morgan Stanley Tim Hsiao ifølge Bloomberg.
En anden forklaring på disse stigninger kan ifølge Tim Hsiao findes i, at der stadig er et stort marked for hybridbiler i Europa.
»I betragtning af de seneste tariffer, der hovedsageligt er målrettet mod elbiler, kan man stadig forvente en højere tilstrømning til Europa af pluginhybridbiler, som er fremstillet i Kina. Det kan love godt for mærker som eksempelvis BYD,« siger analytikeren.
Lurende handelskrig
Indtil videre er det planen, at de nye tariffer gælder fra 4. juli.
Sanktionerne kommer efter en langvarig undersøgelse af Kinas statsstøtte til dets produktion af elbiler lavet i EU.
EUs undersøgelse blev sat i gang i oktober sidste år på grund af en mistanke om, at Kina oversvømmer EU med billige elbiler, som er tilvejebragt med statsstøtte, og at det ville føre til en lavere efterspørgsel på det europæiske marked.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters er Europa-Kommissionen åben for at finde en anden løsning end straftold med Kina, hvis det kan lade sig gøre.
Ifølge eksperter, som The Guardian tidligere har talt med, vil Beijing i tilfælde af sanktioner gøre gengæld med tiltag, der kan ramme europæisk eksport af blandt andet ost og cognac.
Til mediet Politico har en anonym kilde med kendskab til Kinas strategi i starten af juni sagt, at hvis EU gør alvor af toldtarifferne, vil Kina »indlede« med at gøre gengæld på luftfart og landbrug.
Med andre ord vil det altså kunne igangsætte en handelskrig.