Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Du har formentlig allerede sat flere penge til side i dit månedlige indkøbsbudget.
Du håbede formentlig også, at de penge atter kunne gå til sjovere ting inden så længe.
Det er der dog ikke udsigt til foreløbig – tværtimod.
TV 2 har talt med højtstående folk i dagligvarekoncernerne Salling Group, Coop, Dagrofa, Lidl og Aldi.
Alle steder forventer de flere prisstigninger i de kommende tre måneder.
»Vi har desværre ikke set toppen af prisstigningerne endnu. Lige nu ser vi som noget nyt markante stigninger på sukker. Prisen på mel stiger også fortsat. Det er to vigtige råvarer, som har betydelig indvirkning på indkøbspriserne på en række varegrupper, og dermed også den pris, som kunderne vil møde,« siger Louise Wendelbo, som er kommunikationschef hos Aldi, til TV 2.
Lidls kommunikationsdirektør, Henrik Vinther Olesen, venter prisstigninger på alle typer produkter.
Martin Kristian Brauer, som er cheføkonom i brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, vurderer over for TV 2, at der kommer til at gå mellem to og tre år, før danskerne igen har samme købekraft i supermarkedet som i 2019, før priserne begyndte at stige.
Det handler også om, at reallønnen ikke følger med inflationen, der på nuværende tidspunkt stadig er på omkring 11 procent.