SFs bil-opgør vil feje københavnernes mest populære biler af banen

Blandt de mest solgte biler i København er det få, som kører 20 km på literen eller mere.

Peugeot 208 er den næstmest solgte bil i hovedstaden her i 2019 indtil nu. I benzinudgaven kører peugeot mellem 16,9 og 18,5 km på literen. I benzinudgaven vil modellen således ikke leve op til det nye forslag fra SF. Fold sammen
Læs mere
Foto: Joe Klamar/AFP/Ritzau Scanpix

De københavnske familier skal for alvor have udskiftet deres biler, hvis SFs store opgør med danskernes biler bliver en realitet. SF vil have alle benzin- og dieselbiler, der kører mindre 20 km på literen udfaset fra 2022. Men det tiltag vil gøre minimum otte ud af ti af de mest solgte benzinbiler i København ulovlige. Tilbage vil kun være Citroen C1 og i et vist omfang Toyota Aygo-modellerne.

Det viser en opgørelse som De Danske Bilimportører har lavet for Berlingske. Udgangspunktet er de mest solgte bilmodeller i hovedstaden i perioden fra 1. januar til 27. juli. De tre mest solgte modeller er Peugeot 208, Citroen C3 og Nissan Qashqai. Ingen af dem kører mere end 20 km på literen som benzinmodeller.

Citroen C1 klarer frisag og kører fra 20,4 km til 20,8 km på literen. Det er højeste tal for benzinbilerne. Toyota Aygo kører mellem 19,2 km og 20,4 km på literen afhængigt af eventuelt ekstraudstyr. Når man ser på dieselmodellerne, så ligger både Peugeot 208 og Citroen C3 over de 20 km. Det samme gør Renault Clio. Nogle modeller af Skoda Octavia og Golf kører også over de 20 km på literen som diesel, mens andre ikke klarer kravet.

Men følgende biler kan ikke leve op til SFs forslag:

Citroen C3 (benzin)
Peugeot 208 (benzin)
Nissan Qashqai (benzin og diesel)
Renault Clio (benzin)
Toyota Yaris (benzin)
Ford Kuga (benzin og diesel)
Volkswagen Golf (benzin og nogle diesel)
Skoda Octavia (benzin og nogle diesel)

GRAFIK

De ti mest solgte biler i hovedstaden

SF foreslår, at der allerede fra 2022 skal ske en udfasning af de største benzin- og dieselbiler, så kun modeller, som kører mere end 20 km på literen, skal kunne sælges.

De Danske Bilimportører fremhæver, at en bils forbrug af brændstof afhænger af mange forskellige ting.

Adm. direktør hos De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

»Hvis vi så på denne liste om fem år, så vil den se helt anderledes ud. Men den naturlige omstilling, som burde finde sted, den bliver bremset af registreringsafgiften.«


»Listen med mest solgte biler er en dynamisk størrelse. Men hvis du sammenligner med de mest populære biler i Sverige i forhold til Danmark, så kommer du ikke uden om, at danskerne kører i mindre og mere usikre biler,« siger adm. direktør i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

»Når det er sagt, så er vi inde i en udvikling. Hvis vi så på denne liste om fem år, så vil den se helt anderledes ud. Men den naturlige omstilling, som burde finde sted, den bliver bremset af registreringsafgiften. Det forhold, at vi betaler afgift efter bilens værdi i stedet for de tekniske egenskaber,« siger Mads Rørvig.

Han deler ambitionen om en mere klimavenlig bilpark, men han mener samtidig, at der skal nogle mere realistiske værktøjer i brug end forslaget fra SF.

I opgørelsen over mest solgte biler bliver der ikke skelnet mellem benzin- og dieselmodeller. De Danske Bilimportører fremhæver, at fordelingen af de nyindregistrerede biler fordeler sig sådan:

Benzin 60,6 pct.
Diesel 23,9 pct.
Alm. hybrid 5,2 pct.
Plug-in hybrid (opladelige) 6,3 pct.
Elbiler 4,0 pct.