Metro-skandale: 3F indgår forlig

Én af de mange sager om overenskomstbrud mellem 3F og underleverandørerne på metroen er afsluttet med forlig. Men flere sager er på vej, lyder det fra 3F.

Foto: Klaus Sletting Jensen. Arkivfoto
Læs mere
Fold sammen

Italienske Trevi Group Foundation, der arbejder for Metroselskabet og siden sommer har været under anklage for underbetaling af sine ansatte, har indgået forlig med fagforeningen 3F. Trevi skal betale 350.000 kroner til fagforeningen for manglende overenskomster i en periode.

Især de seneste uger har Metroselskabets leverandør været under skarp beskydning for blandt andet manglende overenskomster og lærlinge på trods af lovning om det modsatte, da byggeriet startede.

Men problemerne har altså i realiteten stået på siden sidste år, hvor 3Fs afdeling i København i foråret fik mistanke om blandt andet manglende pension, løn og feriepenge dels for nogle af de danske ansatte i Trevi Group dels for de mange ansatte hos Trevis forskellige selskaber. Tilsammen endte sagerne dengang med at løbe op i et krav fra 3F på i alt godt syv millioner kroner, som parterne blev enige om skulle afklares i det fagretlige system. Det vides ikke, hvad sagerne ender med at koste Trevi Group, men foreløbig har 3F altså valgt at indgå forlig i én af sagerne.

»Hele problemet er, at i modsætning til det første metro-byggeri har Trevi et hav af forskellige underleverandører og vikarer, ikke bare fra Italien, men også fra eksempelvis Portugal, og de har alle sammen problemer med at forstå og efterleve de danske overenskomster. Det ville gøre opgaven meget lettere, hvis de alle var ansatte i det samme selskab,« siger faglig sekretær Michael de Gier fra 3F, som endnu ikke vil sætte nogle beløb på, hvor meget Trevi og selskabets eventuelle underleverandører kommer til at slippe i efterbetaling, når det hele er gjort op.

Ikke slut endnu

For i øjeblikket verserer der angiveligt omkring fire andre sager, som kan ende i Arbejdsretten og en enkelt sag i Afskedigelsesnævnet om uretmæssig fyring af en dansk ansat. Dertil kommer, at et portugisisk firma, som for nylig er begyndt at arbejde på metroen, heller ikke følger overenskomsten til punkt og prikke, og som 3F nu vil se nærmere på.

Det er Dansk Byggeri, som kører sagerne på vegne af Trevi, og her bekræfter man det nye forlig, men oplyser, at der ikke i øjeblikket er flere sager mod Trevi Foundation eller deres selskaber.

»Det er ikke vores indtryk, at Trevi bevidst har forsøgt at omgå reglerne i overenskomsterne. Der har været nogle begyndervanskeligheder, men der bliver selvfølgelig rettet ind, når der er noget at komme efter,« siger konsulent i Dansk Byggeri, Erling Olsen.