Storentreprenører taber metrosag

MT Højgaard og Pihl og Søn har sammen med to tyske entreprenører tabt klagesagen om udbuddet af metrocityringen, der i stedet gik til det italienske konsortium, som i øjeblikket har store problemer med arbejdsmiljøet.

Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Klaus Sletting Jensen

De store problemer med støj og manglende overenskomster på metrobyggeriet kunne være undgået, hvis ellers Metroselskabet havde valgt en ordentlig leverandør, der ikke kun havde fokus på prisen.

Nogenlunde sådan har det hidtil lydt fra to af Danmarks største entreprenører, MT Højgaard og Pihl og Søn, som sammen med to tyske selskaber har anklaget Metroselskabet for blandt andet at have et for ensidigt fokus på prisen, da de i sin tid valgte italienske Trevi Group som leverandør til den nye metro.

Men i går afgjorde Klagenævnet for Udbud, at der ikke var noget at komme efter, og at Metroselskabet har lagt alle relevante kriterier til grund, som de skulle for valget af den italienerne. De danske entreprenører forventer, at dommen kan få stor betydning for udbuddene af de kommende års milliardstore anlægsinvesteringer. Men om det eksempelvis betyder, at flere af de kommende års store anlægsopgaver risikerer at blive bygget af udenlandske konsortier uden dansk overenskomst, er ifølge MT Højgaard for tidligt at sige.

»Vil vi gennemgå afgørelsen punkt for punkt og så sammenholde med vores tilbud på opgaven. Vi er selvfølgelig skuffede over afgørelsen, men tager den til efterretning, og vi vil bruge det i vores fremtidige udbud,« siger adm. direktør i MT Højgaard, Torben Biilmann, der forklarer, at alene det at udvikle et tilbud på anlægsopgaver i den størrelsesorden koster entreprenørerne mange arbejdstimer og ressourcer.

»Derfor er det selvfølgelig også vigtigt at vide præcis, hvordan vi skal fortolke rammerne for sådan nogle udbud. I denne sag havde vi fortolket dem mere snævert, end de egentlig er,« siger han.

Konkret havde de danske entreprenører anlagt ni klagepunkter, som overordnet set handlede om brud på udbudsreglerne, ensidigt fokus på prisen og håndteringen af undergrunden i København. Alle ni punkter tabte konsortiet altså.