Medie: Kinesiske elbilproducenter planlægger storoffensiv i Europa

Europæiske elbilproducenter må forsvare deres hjemmebane mod et angreb af kinesiske elbiler, som vil tage kampen op mod traditionelle giganter som Tesla.

Mærket BYD er blandt de førende på det kinesiske marked for elbiler. Her fremvises BYDs Seal 06 DM ved Beijing International Automotive Exhibition 2024. Tingshu Wang/Reuters/Ritzau Scanpix

Flere kinesiske mærker forbereder en masselancering af hele 20 nye biler i løbet af de næste fem år på det europæiske kontinent.

Det skriver Reuters, som har talt med 18 anonyme kinesiske producentchefer, konsulenter og industrieksperter om de kinesiske elbilvirksomheders europæiske strategi.

Selskaberne fra det store land mod øst vil, ifølge mediet, anvende en række strategier for at komme ind på markedet – heriblandt sponsorering af højprofilerede sportsbegivenheder og udbygning af flere bilforretninger.

Kilderne fortæller, at strategien er til for at vippe Tesla og andre bilproducenter af pinden.

Leverancer vil vokse hurtigt

På nuværende tidspunkt er salget af kinesiske elbiler i Europa relativt beskedent, fordi få kender til mærkerne. Der er nemlig så mange producenter, at det er svært for den enkelte at få gennemslagskraft, har underdirektør for bilbranchen hos Dansk Industri, Thomas Møller Sørensen, tidligere sagt til Berlingske.

Men til Reuters fortæller eksperter i bilindustrien, at leverancerne kommer til at vokse hurtigt i løbet af de næste fem år med lanceringen af nye modeller på tværs af en bred vifte af prissegmenter.

Her er der ud fra mediets oplysninger især tale om mærkerne BYD, Great Wall Motor og Chery.

Eksperter har tidligere påpeget i Berlingske, at biler i en lavere prisklasse vil være afgørende for at få en elbilrevolution. Netop lavere prisklasser er noget, som de kinesiske producenter slår sig op på.

Tesla har tidligere på året varslet, at de ville lancere en model i løbet af næste år, der vil ramme en prisklasse, hvor den brede befolkning kan være med. Men det er de færreste eksperter, der vurderer det som realistisk.

BYD har lanceret seks elektriske modeller i Europa, og ifølge en talsmand fra virksomheden vil de nu rulle dem ud i 20 lande.

Den kinesiske producent har lanceret sine første tre modeller i Storbritannien sidste år og planlægger to mere i år ifølge BYDs marketingschef Mark Blundell.

Great Wall Motor vil lancere én model om året i Europa i de næste fem år, og Chery vil lancere i alt otte modeller i løbet af de næste to år, fortæller de anonyme kilder til Reuters.

Til sammenligning har Tesla kun to modeller til et massesalg, nemlig mellemprismodellerne 3 og Y. Der er planlagt et redesign af dem begge, som er forsinket, og Tesla lider generelt af et faldende europæisk og globalt salg.

Noget, som har fået aktiechef i Artha Kapitalforvaltning Lars Hytting til at sige: »Hvis jeg havde aktier i Tesla, havde jeg solgt dem i går,« da Berlingske havde ham i røret i starten af måneden.

Voldsom priskrig fra Kina presser producenterne

Kinas enorme og overfyldte bilmarked presser de øvrige bilproducenter.

Senest er salget hos verdens førende bilproducent, Toyota, styrtdykket i april måned. Faldet begrundes med pres fra en voldsom priskrig i Kina i takt med skiftet til elbiler og plug-in hybrider, der i stor stil sælges på det kinesiske marked.

Toyotas salg i verdens største bilmarked, Kina, faldt med 27 procent i april, mens det faldt med 14 procent i Japan.

Den japanske bilgigants globale salg faldt med 0,5 procent i samme måned.