Den store bilproducent Stellantis har planer om at bygge to nye hybridmodeller i Italien.
Det skriver Bloomberg, som har talt med kilder med kendskab til sagen.
Det amerikansk-italienske bilproduktionsselskab, som råder over en vrimmel af mærker – som for eksempel Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Citroën og Peugeot – vil efter sigende skabe hybridversioner af en Jeep-model og en Fiat 500.
Ifølge de kilder Bloomberg har talt med, vil den administrerende direktør i Stellantis, Carlos Tavares, præsentere forslaget på mandag.
Selskabet har ikke selv ønsket at udtale sig til mediet.
Udmeldingen skal hjælpe producenten i bestræbelserne på at fremstille en million køretøjer til Italien i 2030 i et marked, hvor efterspørgslen på elbiler er aftagende.
Sidste år producerede virksomheden 750.000 biler i Italien.
Hybrid frem for el
Stellantis er ikke de eneste der har skulle lægge sig i selen for at imødekomme en lavere efterspørgsel på elbiler end forventet.
Mercedes-Benz har eksempelvis udskudt sit mål om, at 50 procent af deres salg mellem 2025 og 2030 skulle bestå af elbiler. Den beslutning belønnede selskabets aktionærer med en markant aktiestigning.
Trods støtteordninger og fokus på den grønne omstilling styrtdykker salget af elektriske biler også i USA, mens salget af hybridbiler er eksploderet.
Samme udvikling ser man hos Toyota, som også har satset stort på hybrid frem for el. Den japanske producent forventer i 2024 en rekordindtjening på godt 200 milliarder kroner. I år er selskabets aktie steget med 30 procent.
Efterspørgslen på de grønne, elektriske biler er lige nu faldende, fordi udbuddet i de seneste år har taget nye højder.
Både europæiske producenter som Mercedes-Benz, Volkswagen og Audi producerer elbiler i stor stil, mens Kina for alvor er kommet på markedet med mærket BYD i førertrøjen.
Når udbuddet stiger, stagnerer efterspørgslen. Derfor er priserne faldet, og det presser producenterne.
Derudover ser man ikke den samme ladeinfrastruktur i USA og Europa uden for de skandinaviske lande.
I Sydeuropa har man heller ikke samme statstøtteordninger på elbiler, som man eksempelvis har i Danmark med en lav registreringsafgift.
Disse faktorer gør, at producenter ikke for alvor satser på den 100 procent eldrevne bil endnu.