Medie: Kinesiske elbilfirmaer vil have hævn efter restriktioner

På et lukket møde har flere kinesiske elbilproducenter bedt myndigheder om at undersøge muligheden for straftold på import af biler fra Europa. 

I sidste uge meldte EU ud, at de vil indføre straftold på import af kinesiske elbiler. Nu vil firmaerne fra øst have hævn.  Jason Lee/Reuters/Ritzau Scanpix

I sidste uge meldte EU ud, at unionen vil indføre importtold på kinesiske elbiler på op mod 38 procent, når de skal til Europa. 

Det sker for at forhindre unfair konkurrence fra billige statsstøttede elbiler fra det store land mod øst.

Nu har kinesiske bilproducenter opfordret Beijing til at gengælde Bruxelles' beslutning. 

Det skriver den statsstøttede kinesiske avis Global Times ifølge nyhedsbureauet Reuters.

På et lukket møde tirsdag, hvor europæiske bilproducenter deltog, foreslog flere kinesiske bilfirmaer og industriorganisationer myndighederne at hæve tarifferne på store benzindrevne køretøjer importeret fra EU. 

Yderligere eskalering 

Det er ikke første gang, der er har været tegn på, at der vil komme gengældelse fra Kina. 

I en yderligere eskalering af en tilsyneladende lurende handelskrig har flere kinesiske firmaer også formelt ansøgt om en antidumpingundersøgelse af svinekødsimport fra EU ifølge Global Times.

Ifølge eksperter, som The Guardian tidligere har talt med, vil Beijing i tilfælde af sanktioner gøre gengæld med tiltag, der også kan ramme europæisk eksport af blandt andet ost og cognac.

Til mediet Politico har en anonym kilde med kendskab til Kinas strategi i starten af juni sagt, at hvis EU gør alvor af toldtarifferne, vil Kina indlede med at gøre gengæld på luftfart og landbrug.

Og det tyder på, at det ikke er alle lande i Europa, der er glade for de planlagte sanktioner mod kinesiske producenter. 

Reuters har tidligere beskrevet, at lande som Spanien, Tyskland, Italien og Ungarn konkurrerer indædt om at få opført fabrikker af de kinesiske producenter for at få en andel af de investeringer og arbejdspladser, de nye konkurrenter bringer. 

Den tyske regering har sagt, at de vil prøve at forhindre eller lempe de planlagte toldrestriktioner, fordi den mener, at tarifferne vil skade den globale handel. 

Flere brancheaktører har også advaret om, at de generelle priser på elbiler i Europa vil stige som følge af tiltaget. Tesla har selv meldt ud, at flagskibet Tesla 3 vil stige i pris i Danmark. 

Straftolden, som EU har indført, følger de amerikanske, som blev indført i maj. Indtil videre er det planen, at de nye tariffer fra Europa skal gælde fra 4. juli.