Må du se langt efter din nye cykel? De globale forsyningslinjer er under pres

Verdenshandlen er noget overraskende eksploderet under coronakrisen, hvilket har ført til flaskehalse i leverancer af varer. Men større politisk usikkerhed betyder også, at erhvervslivet og forsyningslinjer er blevet gidsler i storpolitikken. Virksomhedernes beslutninger er blevet langt mere komplicerede.

Skibscontainere er blevet en mangelvare i coronatiden, hvor vi har købt varer med arme og ben, mens vi venter på, at verden åbner. Focke Strangmann/EPA/Ritzau Scanpix

Inden for kaosteori er »sommerfugleeffekten« forestillingen om, at en sommerfugls vingeslag på den ene side af kloden kan starte en storm på den anden side. Det kan forekomme abstrakt, men spørg virksomhederne, og det bliver meget konkret.

Der er mangel på hårde hvidevarer i de vestlige lande som følge af mangel på containere til at sejle dem fra fabrikkerne i Kina. Prisen på fragt ud af Shanghai i Kina er tre gange så høj som for et år siden. Det er igen den kraftige efterspørgsel fra vestlige forbrugere, der har taget logistikken på sengen. Dermed kan det også blive for dyrt at tage varer hjem. Det kan give tomme hylder hos cykelhandleren og forsinke indretningen af nye køkkener.