I ugevis har containerskibe forsøgt at undgå angreb i Det Røde Hav.
I slutningen af november 2023 optrappede den iranstøttede Houthi-bevægelse deres angreb på skibe, som gengældelse for Israels krig mod Hamas.
Det har i ugevis skabt kaos på verdens vigtigste handelsruter, og shippinggiganten Mærsk advarer torsdag om, at forstyrrelsen kan vare op til et år, skriver CNN.
Det kaos, der er at finde på handelsruterne, skaber store forsinkelser og ekstra omkostninger for rederierne på op mod en million dollar pr. fartøj, svarende til omkring 7,5 millioner danske kroner.
Tilføjelsen af et par tusinde ekstra sømil til skibsruter – rundt om Afrikas sydspids – har øget omkostningerne til brændstof, forsikringer og lønninger, siger Peter Sand fra Xeneta til CNN.
Den nye rute, hvor containerskibene i stedet sejler syd om Afrika for at undgå truslerne i Det Røde Hav og den tilstødende Suez-kanal, tager 10-12 dage længere.
Og derfor mangler der nu fragtkapacitet på containermarkedet.
Stor usikkerhed i verdenshandlen
I 2023 sejlede omkring 24.000 skibe gennem Suezkanalen, hvilket betød, at omkring ti procent af verdenshandlen gik gennem passagen nær Det Røde Hav.
For containerindustrien er tallet endnu højere.
Her er det 20 procent af al containerfragt, der går gennem Suez-forbindelsen.
Richard Meade, der er chefredaktør for shippingpublikationen Lloyds list, fortalte til CNN, at der har været en næsten fuldstændig »engrosudvandring« af større containerskibe fra Det Røde Hav og den tilstødende Suez-forbindelse.
Flere gange har Mærsk forsøgt at genoptage sejladserne gennem Det Røde Hav, men det er simpelthen for usikkert endnu, selvom den danske virksomhed er i løbende kontakt med viceadmiral Brad Cooper, der leder den internationale flådestyrke, som i øjeblikket forsøger at stoppe houthiernes angreb.
»I dag er det simpelthen for usikkert at sejle igennem. Vi taler løbende med viceadmiral Cooper, og han siger, at de ikke kan garantere sikkerheden. Lige nu ser vi, at eskaleringsfasen stadig er i gang, og at situationen bliver ved at udvikle sig til den mere usikre side,« siger Vincent Clerc.
Det drejer sig om næsten 90 procent af den sædvanlige containerkapacitet, der i øjeblikket sejler syd om Afrika, siger Peter Sand, der er chefanalytiker hos Xeneta.