Det går godt for Danmarks næststørste bryggerigruppe, Royal Unibrew, som i løbet af de seneste år har vundet markedsandele i Danmark. Men der er én kode, som bryggeriet endnu ikke har formået at knække: Hvordan får man kvinder til at drikke flere øl? »Det er et usandsynligt svært spørgsmål, som vi stiller os selv løbende,« siger Michael Schiedel, markedsføringsdirektør i Royal Unibrew. Indtil videre satser bryggeriet på, at kvinder vil have de lidt sødere alkoholiske produkter som eksempelvis Cider.
Carlsberg har knækket koden
»Kvinder drikker ikke lige så mange øl som mænd, og vi tror, det er nemmere at fange dem, hvis vi taler deres sprog i stedet for at prøve at udvikle specialprodukter specielt henvendt til kvinder,« siger Michael Schiedel. Hos Carlsberg er man ikke i tvivl om, hvordan man fanger kvindernes opmærksomhed og får dem til at drikke flere øl. Danmarks største bryggerigruppe lancerede sidste år øllen »Copenhagen«, som var målrettet kvinder. Øllen blev solgt i en specialdesignet, gennemsigtig flaske, som bryggeriet havde en forventning om ville falde i kvindernes smag, hvilket den også gjorde. »Designet og flasken ramte målgruppen godt, men problemet var, at vi ikke ramte nogen ud over målgruppen, og øllen blev dermed for smal,« siger Jens Bekke, kommunikationsdirektør i Carlsberg. Bryggeriet har derfor valgt at trække »Copenhagen« tilbage og arbejder netop nu på, hvordan de kan relancere den på en måde, så den rammer en bredere målgruppe end kun kvinderne.