Genåbning har bragt europæiske virksomheder i bedre humør

Optimismen er stigende i de europæiske virksomheder, og særligt Frankrig skiller sig positivt ud. Det tyder på bedre vilkår for dansk eksport, men det er et langt, sejt træk ud af coronamørket.

De europæiske virksomheder er ved at kravle ud af coronamørket, men det bliver en lang, sej tur tilbage til overfladen. Tyskland ser fortsat skrøbelig ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Adam Berry/EPA/Ritzau Scanpix

Det lysner i Europa. Genåbningen har ikke kun fået forbrugerne i bedre humør, men virksomhederne er nu også kravlet op af kulkælderen. Det viser den seneste opgørelse af humøret hos virksomhedernes indkøbschefer i juni, som indsamles af analyseinstituttet IHS Markit. I Frankrig er de kommet helt ud i lyset. Her peger indkøbschefernes optimisme nu på en lille fremgang i aktiviteten i både industrien og servicesektoren.

For euroområdet som helhed var der også en kraftig stigning i vurderingen af den økonomiske situation, om end niveauet fortsat indikerer et (mindre) fald i aktiviteten. Det gælder både industrien og servicesektoren.

Tyskland hænger stadig lidt i bremsen på trods af genåbningen af produktionen. Både industrien og servicesektoren oplever fortsat faldende omsætning, og særligt industrien forventer yderligere jobtab på trods af den udbredte anvendelse af Kurzarbeit, den tyske parallel til lønkompensation. Ordreindgangen er fortsat svag.

IHS Markit fremhæver, at priserne fortsætter med at falde i Tyskland, da virksomheder i både industri og servicesektoren jagter ny omsætning. I serviceindustrien har det allerede påvirket indtjeningen, hvilket lægger et fornyet pres på at reducere omkostningerne.

En stor del af fremgangen i Frankrig skyldes nok produktionen af tidligere ordrer, der har været på hold. Faktisk var industriens optimisme på det højeste niveau siden efteråret 2018.

Franske virksomheder bliver ved med at melde om faldende indenlandsk ordreindgang, omend ikke så slemt som tidligere på året. Til gengæld ser efterspørgslen fra omverdenen endnu svag ud, og det betyder, at franske virksomheder regner med at reducere antallet af medarbejdere. Det er den samme dunkle virkelighed, der også møder danske eksportvirksomheder.

Det går fremad, men hvor hurtigt?

Medmindre der kommer en ny stor bølge af smitte, udgør april bunden i coronakrisen. Genåbningen byder på stigende aktivitet, også selv om udsigterne for årets samlede vækst løbende er blevet nedjusteret.

I første omgang er industrien i gang med at udføre ordrer, der lå fra før nedlukningen. Men især den europæiske bilindustri lider af store lagre af færdige varer. Den tyske stimulanspakke fra maj gjorde intet for at hjælpe med afsætningen af benzin- og dieseldrevne biler. Derfor er især den tyske bilindustri – og de mange underleverandører – hårdt ramt. Til gengæld fik så mange andre tyske sektorer en betydelig hjælpende hånd, og det tyske opsving har derfor flere ben at gå på. Smitteudbruddet i Nordrhein-Westfalen hjælper dog ikke på optimismen.

Spørgsmålet er nu, hvor hurtigt virksomhederne i euroområdet vil kunne indhente det tabte. Her spiller ordreindgangen en særligt vigtig rolle, for uden nye ordrer vil opsvinget kun blive midlertidigt. Den globale afmatning driller fortsat. Det samme gør udsigterne til et ujævnt genåbningsforløb i USA som følge af fornyet smittespredning. USA er EUs største samhandelspartner.

Genåbningen af grænserne inden for Schengen-landene er essentiel for Frankrig og de andre lande omkring Middelhavet, hvor turisme udgør en vigtig del af økonomien. Til gengæld kan tysk økonomi få et løft fra tyskere, der holder ferie i hjemlandet. Tyskland har traditionelt et af verdens største underskud på turistbalancen. »Hvad udad tabes, skal indad vindes«, er måske en strategi for servicesektoren. Men for tysk industri skal der hurtigt gang i de globale hjul.

Ulrik Harald Bie er Berlingskes økonomiske redaktør