Europas vækstlokomotiv er pludseligt gået i stå. 120.000 danske arbejdspladser er i klemme

Tysk økonomi kan ikke komme ud af slæbesporet. En langsommelig genåbning og triste husholdninger er fusioneret med forsyningsproblemerne i industrien. Det har skabt en større modvind end i resten af Europa. Til gengæld kan det blive et brag af en fest, når propperne løsnes, og en ny regering tager fat på at fremtidssikre det tyske samfund.

Den tyske bilproducent Porsche har haft succes med den elektriske Taycan, men generelt er tysk bilindustri kommet sent i gang med den grønne omstilling. THOMAS KIENZLE

I oktober skete det endelig. De tyske forbrugeres optimisme kravlede lige over nulpunktet. Der er fortsat langt op til niveauet før coronakrisen, men enhver fremgang bliver modtaget med kyshånd. For sortsynet i de tyske husholdninger er symptomatisk for situationen i tysk økonomi. Til sammenligning er franske forbrugere tilbage på et nogenlunde pænt niveau, mens italienerne aldrig har været mere optimistiske.

Der er vendt op og ned på vækstudsigterne i EU, for Europas største økonomi er fanget på coronaperronen, mens de andre lande buldrer frem. Det er dårlig nyt for den samlede vækst i Europa – og for danske eksportvirksomheder.