Europas forbrugere hænger med næbet – men ét forhold kan sætte gang i væksten

Genåbningerne og den nogenlunde velhåndterede smittesituation har fået de europæiske virksomheder og forbrugere ud af kulkælderen. Det er dog en genkomst på tynd is med stor risiko for økonomiske skuffelser de kommende måneder. Men man skal ikke undervurdere, at EUs store pakker næste år kan give betydelige positive overraskelser.

Coronanedlukningen har sat dybe spor i såvel økonomierne som virksomhedernes regnskaber. Der er trods dårligdom tegn på, at den nogenlunde succesfulde genåbning i Europa har givet stigende optimisme og aktivitet. Swen Pfoertner/Reuters/Ritzau Scanpix

Aldrig i fredstid er europæisk økonomi blevet så hårdt ramt som under coronakrisen. Nu har vi håndgribelige beviser i form af tal for den økonomiske aktivitet i Europas største økonomi, Tyskland, i 2. kvartal.

På trods af at tyskerne genoptog aktiviteten i løbet af kvartalet, faldt bruttonationalproduktet (BNP) samlet set med ti procent i forhold til de foregående tre måneder efter et fald på to procent i 1. kvartal. Vi kommer nok aldrig til at se lignende tal igen i vores levetid.