Et helt centralt argument for Tour de France skydes ned: »Det bliver en lille smule pinligt«

Det vil ikke kun være en stor folkefest, men det bliver også en »ubeskrivelig« god forretning for Danmark, når Tour de France gør sit indtog i gaderne, lyder det fra erhvervsminister Simon Kollerup (S). Men en række eksperter sår nu alvorlig tvivl om økonomien i løbet for Danmark.

En række eksperter sætter spørgsmålstegn ved erhvervsminister Simon Kollerups (S) forventninger til, at Tour de France bliver en indtjenende forretning for Danmark. Tværtimod kan det ende i underskud, lyder det. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix Henning Bagger

Når den gule, den prikkede og den grønne trøje snart fræser igennem det danske sommerland, så vil de danske kornmarker blive sendt direkte ud til millioner af tv-seere.

Et centralt argument for at få løbet til Danmark er, at det udover at blive en stor folkefest også bliver en god forretning. Indtægterne fra blandt andet øget turisme, reklamer og positiv omtale til Danmark vil ikke bare tjene udgifterne til løbet ind, men også skabe ekstra indtjening, lyder det.