Den er lillebitte, men er ved at smadre coronaopsvinget i en lang række lande

Mikrochip er et godt eksempel på, at det ikke er størrelsen, der angiver vigtigheden. En global mangel på mikrochip hærger fortsat bilindustrien, og nu annonceres nedlukninger af produktionen mange steder. Det kan blive rigtig dyrt – også for danskere – for det er ikke kun mikrochip, der presser bilproducenterne.

Manglen på mikrochip har lagt den globale bilindustri ned, og dette har skabt endnu et hovedbrud for USAs præsident, Joe Biden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Saul Loeb/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den er på størrelse med en lillefingernegl, og lige nu er den i gang med at gøre skade for mange milliarder kroner på den globale økonomi. Eller rettere. Den er ikke i sig selv – det er manglen på den, som volder skade.

Den globale tørst efter mikrochip var allerede et tema i foråret, hvor en stor efterspørgsel overraskede producenterne. Siden da er mangelsituationen ikke blevet bedre – kun værre. Det ses i den globale produktion af biler, og i stadig flere lande er det også synligt i bilsalget, for der er ikke så meget at sælge på nuværende tidspunkt.

Blandt de store producenter er Tyskland hårdest ramt, og manglen på alt risikerer at trække den samlede økonomiske vækst i minus her i efteråret – på trods af genåbningsopsvinget.

Bilproduktionen var i august hele 58 procent lavere end i begyndelsen af 2019, når man tager højde for de sæsonmæssige variationer. Ser man bort fra april sidste år, var det den laveste produktion siden genforeningen i 1990. Samme udvikling ses i registreringen af nye biler.

Det hårde slag mod bilsektoren er forklaringen på, at industriproduktionen falder i Tyskland, selvom ordrebøgerne bugner. Lagrene af færdige biler er i bund, og dette rammer også produktionen af bildele, hvilket blandt andet også sker på danske fabrikker, ligesom det rammer udvalget hos danske bilforhandlere.

I USA, Storbritannien og Japan var produktionen omkring 30 procent lavere, mens produktionen i Kina indtil nu er sluppet mere nådig med et fald på 15 procent. De store fald i år kommer, efter at den globale produktion i coronaåret 2020 faldt med 17 procent. Herhjemme lå salget af nye biler i sommermånederne 13 procent lavere end samme tid i 2019.

I USA er bilsalget styrtdykket de seneste måneder og kan dermed trække over et procentpoint ud af den samlede økonomiske vækst i årets tredje kvartal. Det skal ses i forhold til, at væksten var på 1,6 procent i andet kvartal.

Resten af året bliver skidt

Tyske producenter har de seneste uger meldt om nye fabrikslukninger, mens japanske producenter har annonceret reduktioner i produktionen resten af året på omkring en million enheder.

Skoda forventer at lukke produktionen i næste uge og resten af året. Med 35.000 ansatte vil dette kunne mærkes i Tjekkiets samlede økonomi.

Der er dog én producent, der indtil nu ikke har været helt så hårdt ramt på trods af at være storbruger af mikrochip. Tesla har ved at omskrive dele af bilernes software været i stand til at anvende andre typer mikrochip, der ikke har været mangel på. Dermed har man formået at sætte produktionsrekorder, mens konkurrenterne er snublet. Men selv for Tesla er adgangen til mikrochip den væsentligste begrænsende faktor.

De store fald i produktionen af biler kommer efter en periode, hvor næsten alle råvarer, der anvendes i produktionen af biler, er steget i pris. Derfor er det ikke overraskende, at der nu er prisstigninger over hele linjen. I USA er priserne steget siden foråret og ligger nu ti procent højere end før coronatiden. Man skal helt tilbage til begyndelsen af 1980erne for at finde tilsvarende prisstigninger.

I både Tyskland og Danmark har stigningerne indtil videre været mere moderate med en stigning på omkring fem procent. Det hører dog med til historien, at prisændringer ofte introduceres sammen med de nye modeller i efteråret. Derfor kan der være betydeligt mere i vente i Europa, hvor mangelsituationen kan blive yderligere forværret for modeller, der sælges på begge sider af Atlanten. De høje afgifter i Danmark betyder, at selv små forhøjelser af listepriser vil få stor effekt på den samlede pris.

Manglen på nye biler har udløst panikstemning på brugtbilsmarkedet i USA, hvor priserne eksploderede i foråret og nu ligger 40 procent højere end i begyndelsen af 2020. Det er langt højere end de prisstigninger, der har været i Europa.

I Tyskland har manglen på biler først for alvor påvirket bilsalget henover sommeren, og derfor er priserne på brugte biler først begyndt at stige de seneste måneder. Ifølge de officielle opgørelser falder priserne på brugte biler herhjemme. Danmarks Statistik har dog over for Berlingske tilkendegivet, at man er ved at undersøge datagrundlaget.

Hvor længe varer det ved?

Teslas direktør, Elon Musk, var tilbage i juli usikker på udsigterne for leverancerne af mikrochip, men havde i september skruet markant op for optimismen. Der er en stor udvidelse af den globale produktionskapacitet af mikrochip undervejs med nye fabrikker i USA og Europa.

Blandt andet åbnede Bosch en ny fabrik i tyske Stuttgart i sommer, ligesom Intel har præsenteret planer om en stor fabrik i Irland. I USA har præsident Biden truet med at benytte krigstidsbeføjelser til at styre produktionen, ligesom det blev gjort under coronatiden med produktionen af værnemidler og vaccinationsudstyr. I Kongressen ligger lige nu en Chips for America Act, der for 52 milliarder dollar skal opmuntre til flere investeringer i mikrochipproduktion i USA.

Bedringen i forsyningssituationen vil dog tidligst kunne mærkes i det nye år. Når det sker, vil det give et løft til den økonomiske aktivitet i de hårdest ramte lande, ikke mindst Tyskland – medmindre en ny tysk regering i mellemtiden har trukket tæppet væk under biler med benzin- og dieselmotorer. Eller at manglen på arbejdskraft forhindrer et hop i produktionen.

Produktionsnedlukninger rammer ikke alle bilproducenter lige hårdt på bundlinjen. Når der mangler mikrochip, vil producenterne producere flere af de biler, hvor de tjener mest. Samtidig vil producenterne med store leasingprogrammer i USA nyde godt af de høje priser på brugte biler. Det har medvirket til, at bilaktierne i år har klaret sig bedre end de samlede indeks.

De enorme økonomiske konsekvenser af manglen på mikrochip er endnu en af de besynderlige begivenheder, der i hobetal har banket til den globale økonomi i år – og til det opsving, der ser stadig svagere ud for hver dag, der går.

Ulrik Harald Bie er Berlingskes økonomiske redaktør