Den danske forbruger har tabt pusten – er det klimaets skyld?

På trods af et stærkt arbejdsmarked og store formuer er danskerne mindre optimistiske end for et år siden. Undersøgelser og vælgeradfærd kunne tyde på, at bekymringen for klimaet sætter sine spor. Hvis den lavere optimisme omsættes til handling, vil privatforbruget ikke levere den vækst, som mange forventer.

På trods af en positiv økonomisk ramme er forbrugerne i Nordeuropa blevet markant mindre positive det seneste år. Er klimabekymringen en medvirkende årsag? Og hvad vil det i givet fald betyde for vores forbrugsmønter? Maria Albrechtsen Mortensen

Hvad er der galt med den danske forbruger?

Midt i en højkonjunktur med lav ledighed og høj vækst i reallønnen er optimismen hos de danske husholdninger faldet. Det viser den store månedlige forbrugerundersøgelse, som EU-Kommissionen offentliggør for alle EU-lande. 1.500 danskere har deltaget. Forbrugerne er blevet mere pessimistiske i de fleste lande i Vesteuropa, mens de østeuropæiske husholdninger nyder godt af stærk fremgang i beskæftigelse og indkomster. Her er optimismen voksende. Det gælder også i Grækenland – og i Frankrig, som efterhånden er ved at udvikle sig til den mest positive overraskelse blandt de store eurolande.