Danskerne ser mindre optimistisk på økonomien

Danskernes syn på den økonomiske situation er gradvist blevet mindre optimistisk de seneste måneder. Dansk økonomi vil gå ned i gear, hvis den faldende optimisme får danskerne til at sænke forbruget.

300.000 danskere spørges ud om helbredet
Danske forbrugere ser mindre optimistisk på fremtiden, og det kan få dem til at holde igen med privatforbruget. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Danskerne ser i dag noget mindre optimistisk på økonomien, end de gjorde for blot få måneder siden.

Det viser udviklingen i forbrugertillidsindikatoren fra Danmarks Statistik, der en gang om måneden tager temperaturen på de danske forbrugeres syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation.

Den samlede forbrugertillidsindikator er faldet fra 3,9 i januar til 3,3 i denne måned. Det er et lille fald, men det bekræfter den overordnede tendens til, at forbrugertilliden ser ud til at have bidt sig fast på et lavere niveau.

Cheføkonom i Dansk Byggeri Bo Sandberg vurderer, at den faldende forbrugertillid især skyldes usikkerhed om en række forhold uden for landets grænser.

»Forbrugerne er fortsat forsigtige og har taget hul på 2019 med en betydelig portion skepsis. Det er formentlig især den internationale usikkerhed med Brexit og handelskrig, som præger forventningsdannelsen«, siger Bo Sandberg, der mener, at den nuværende økonomiske situation ellers burde give grobund for større optimisme.

»Vi har rekordhøj beskæftigelse. Det giver høj jobsikkerhed. Reallønsfremgangen er markant, og det forøger de disponible indkomster. Friværdierne stiger, og renten er fortsat lav. Men måske fornemmer forbrugerne, at dansk økonomi formentlig har lagt den kraftigste del af opsvinget bag sig,« siger Bo Sandberg.

Svag udvikling i privatforbruget

Den svage udvikling i forbrugertilliden kan indikere, at det danske privatforbrug vil udvikle sig svagere i de kommende måneder. Og da privatforbruget udgør omkring halvdelen af den økonomiske aktivitet i Danmark, vil det kunne mærkes på væksten i dansk økonomi, hvis privatforbruget falder.

»Et lidt mere pessimistisk syn på tingene fra forbrugerne er lidt bekymrende. Det er nemlig bydende nødvendigt, at forbrugerne skal fortsætte med at øge forbruget i 2019, hvis vi skal skabe en nogenlunde vækst i dansk økonomi. Den anden store vækstmotor – eksporten – ser nemlig ud til at få et svært 2019, hvor væksten i mange af de lande, vi sammenligner os med, vil gå et gear ned,« siger makroøkonom i Sydbank Søren V. Kristensen, der dog fortsat forventer, at danskernes samlede privatforbrug vil vokse med omkring to pct. i år.

I Dansk Byggeri ser cheføkonomen ikke tegn på, at danskerne for alvor vil skrue op for forbruget i de kommende måneder. Det skyldes dog ikke kun international usikkerhed, men også at forbrugerne har fået mindre fokus på materielle goder.

»Det er især bedømmelsen af dansk økonomi her og nu, som er overraskende lunken. Samtidig er der notorisk en negativ bedømmelse af, om det er fordelagtigt at investere i større forbrugsgoder. Det tyder ikke ligefrem på en ketchup-effekt i privatforbruget, men er også udtryk for en trend i retning af mere genbrug, fokus på klima og ressourceforbrug, så efterspørgslen flyttes fra materielle goder til oplevelser,« siger Bo Sandberg.

Europæisk tendens

Det er ikke kun danskerne, der ser mindre optimistisk på den økonomiske situation. I mange andre europæiske lande er forbrugernes syn på økonomien også blevet mindre optimistisk de seneste måneder.

Det er blandt andet tilfældet i Holland, hvis økonomi på mange måder minder om Danmarks. De nye tal for forbrugertilliden i februar viste en fortsat faldende tendens til det laveste niveau siden begyndelsen af 2015.

Forbrugertilliden er ligeledes faldet i store europæiske lande som Tyskland, Italien, Spanien og Frankrig. Selv om den overordnede tendens har været faldende, steg den franske forbrugertillid i januar. Det skal dog ses i lyset af det store fald, der har fulgt i kølvandet på den politiske uro, som protestbevægelsen De Gule Veste har udløst.

Den samlede forbrugertillid for euroområdet steg en smule fra januar til februar, men også den udvikling kommer efter en periode på omkring et år, hvor forbrugertilliden har været dalende.

Artiklen er opdateret onsdag den 20. februar kl. 17 med de seneste tal for udviklingen i forbrugertilliden i hele euroområdet.