Dansk rederi fanget i skilsmissedrama: Det har kostet voldsomme ressourcer

Kort efter at DFDS i sommeren 2018 havde betalt milliarder for et stort tyrkisk rederi, blev Tyrkiet ramt af en økonomisk krise. Alligevel endte 2018 med at blive et rekordår for Danmarks næststørste rederi. Nu skal den danske rederichef Torben Carlsen sejle DFDS helt ud af et brusende Brexit-kaos, der allerede har kostet selskabet millioner.

Torben Carlsen står som CEO i spidsen for rederiet DFDS, der på trods af Brexit og uro i Tyrkiet leverede et rekordstort overskud i 2018. Thomas Lekfeldt

Kun en samling af modelskibe og et stort maleri af rederiets flåde, som den så ud i 1880erne, afslører, at man er trådt ind i receptionen hos et af Danmarks ældste rederier.

Med store vinduespartier og hvidmalede vægge fremstår DFDS' hovedkontor i Københavns Nordhavn moderne og indbydende. Det er ikke et sted, hvor man bruger meget tid på at dvæle ved selskabets historie, der rækker tilbage til 1866 – mange år før både A.P. Møller - Mærsk og Det Østasiatiske Kompagni blev stiftet.