Dansk Erhverv: Danmarks eksport skal genrejses i coronavirussens epicenter

I kølvandet på coronakrisen ligner Kina det mest interessante eksportmarked for danske virksomheder. Det vurderer Dansk Erhverv.

Kina vil i kølvandet på coronakrisen være det mest interessante eksportmarked for danske virksomheder, vurderer Dansk Erhverv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Hector Retamal/Ritzau Scanpix

Det hele startede her. I slutningen af 2019 blev det første udbrud af coronavirus konstateret i Hubeiprovinsen i det østlige Kina. Siden har coronavirussen udviklet sig til en pandemi og skabt en økonomisk krise, som rækker langt ud over Kinas grænser.

Alligevel er det netop Kina, som danske eksportvirksomheder bør holde ekstra skarpt øje med. Det vurderer Dansk Erhverv, der har set nærmere på, hvilke markeder der skal være med til at genrejse dansk eksport i kølvandet på coronakrisen.

For 20 år siden var eksporten til Kina nærmest ubetydeligt lav, men de seneste år er eksporten vokset eksplosivt, så Kina i dag har sikret sig en solid placering i top ti over Danmarks største eksportmarkeder.

Mens det tidligere primært var maskiner og udstyr, som danske virksomheder sendte afsted til Kina, udgør medicin og mere forbrugerrettede produkter i dag en stor del af eksporten til det folkerige land. Det er også her, Dansk Erhverv især ser interessante muligheder i fremtiden.

»Kineserne får flere penge mellem hænderne, og middelklassen vokser med et tocifret millionantal hvert år. Det skaber et godt marked for danske varer, der typisk koster lidt mere, men også er af bedre kvalitet,« siger adm. direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen, som også fremhæver udsigterne for kinesisk økonomi som et forhold, der gør Kina interessant for danske virksomheder.

»IMF spår en historisk lav vækst på bare 1,2 procent i år i Kina. Men det er noget nær det eneste land, som har plusvækst i år. De fleste andre lande kan se frem til en minusvækst på mellem fem og ti procent,« siger Brian Mikkelsen.

Foruden Kina peger Dansk Erhverv på Holland og Polen som lande, der ser særligt interessante ud for danske virksomheder i kølvandet på coronakrisen.

Før coronakrisen ramte, var der kraftig fremgang i eksporten til begge lande, og de to europæiske nationer står til et stærkt økonomisk comeback på den anden side krisen.

Her og nu er der dog ingen ikke tvivl om, at coronakrisen vil komme til at gøre ondt på mange eksportvirksomheder. I en ny konjunkturprognose offentliggjort onsdag vurderer Handelsbanken, at den danske eksport vil falde med 6,7 procent i år, og Brian Mikkelsen tøver ikke med at betegne den nærmeste fremtid for Danmarks eksport som »dyster«.

»Vi forventer, at coronakrisen kommer til at gøre et stort indhug i eksporten af stort set alle danske varer og tjenesteydelser,« siger han.

»Derfor er det vigtigt, at vi får koncentreret vores eksportindsats og får gjort vilkårene for vores eksportvirksomheder bedre,« siger Brian Mikkelsen, der har lavet tre forslag til tiltag, der kan understøtte danske eksportvirksomheder.

Centralt står et forslag om at genindføre eksportmomsordningen, som frem til sin afskaffelse i 2017 var en vigtig kilde til likviditet for mange eksportvirksomheder.

»Hvis man genindfører eksportmomsordningen, vil det holde hånden under sunde, eksporttunge virksomheder,« siger Brian Mikkelsen, der fremlagde forslagene for udenrigsminister Jeppe Kofod (S) i sidste uge.

Dansk Erhverv foreslår også, at der bliver ansat flere eksportfremmearbejdere på udvalgte danske repræsentationer. En analyse skal kortlægge på hvilke ambassader, at behovet for nye handelsmedarbejdere er størst.

Derudover foreslår Dansk Erhverv at genintroducere den såkaldte renteudligningsordning, der blev afskaffet i 2008. Ordningen gjorde det muligt med en statsgaranti at fastlåse renten ved udenlandske kunders finansiering af køb fra danske eksportører.

I 2019 eksporterede danske virksomheder varer og tjenesteydelser for omkring 1.300 milliarder kroner. Det anslås, at over 800.000 danske job direkte eller indirekte er knyttet op på eksporten.