Computerskærme og maling lapper på historisk stort fald i detailsalget

Detailsalget faldt kraftigt i marts, hvor mange butikker kørte på lavt blus eller holdt helt lukket. Mens især sko- og tøjbutikker er hårdt ramt, er salget af computerskærme og maling dog steget kraftigt.

I april steg detailsalget med 0,4 procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Virusudbruddet og den delvise nedlukning af samfundet har ført til et historisk stort fald i danskernes forbrug.

I marts faldt detailsalget med to procent. Det er det største månedlige fald, siden Danmarks Statistik startede statistikken i 2000.

Især salget hos landets tøj- og skobutikker er hårdt ramt. Hele 27 procent er salget i denne varekategori faldet med fra februar til marts.

»Det er et uhørt fald over så kort tid, men det skal dog bemærkes, at omsætningen af tøj fra danske netbutikker registreres som andre forbrugsvarer, hvor omsætningen »blot« faldt med en procent i marts,« skriver Helge Pedersen, cheføkonom i Nordea, i en kommentar.

Det er dog ikke alle brancher, som har oplevet faldende omsætning som følge af coronakrisen.

Godt gang i salget af computere

De nye tal for detailhandlen tyder på, at mange danskere har udnyttet den ekstra tid i hjemmet til at få malet stuen eller stakittet.

Således er salget hos farve- og tapetforretninger steget med over 30 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Samtidig er landets byggemarkeder også blevet besøgt flittigt. Her er salget steget med næsten 20 procent sammenlignet med marts 2019.

Den stigning blegner dog, hvis man sammenligner med udviklingen i salget af computere og tilbehør, der er steget med over 80 procent.

Den markante stigning kan hænge sammen med, at mange danskere har haft travlt med at indrette hjemmekontorer den seneste måned. Det er i hvert fald det, man oplever hos Danmarks største elektronikkæde, den norskejede Elgiganten.

»Vi ser en klart øget trafik mod vores hjemmeside, men oplever også ændrede købsvaner, i takt med at folk har gjort sig klar til at arbejde hjemmefra. Webkameraer, skærme, mus, tastaturer og hovedtelefoner har der været en kæmpe stigning i salget af,« sagde Peder Stedal, administrerende direktør for Elgiganten i Danmark, til Berlingske tidligere i april.

Ikke så slemt som ventet

Selv om detailomsætningen faldt med to procent i marts, er det mindre, end hvad flere økonomer havde frygtet.

»Selv om der var tale om det største månedlige fald nogensinde opgjort i perioden, som vi har sammenlignelige data for, mener vi alligevel, at vi er relativt nemt sluppet,« skriver Jes Asmussen, cheføkonom i Handelsbanken, i en kommentar, hvor han også henviser til Storbritannien og USA, hvor detailsalget er faldet med henholdsvis fem og otte procent i marts.

Også Troels Kromand Danielsen, der er cheføkonom i Nykredit, havde frygtet, at detailsalget var faldet mere i marts.

»Det er egentlig ganske lidt, når man tænker på den omfattende nedlukning af Danmark, der fandt sted i marts. At detailsalget ikke falder mere, hænger primært sammen med, at det kun er halvdelen af marts, der er omfattet af nedlukningen. Butikker i storcentre blev beordret lukket fra 18. marts,« skriver Troels Kromand Danielsen i en kommentar.

Han betegner dog udsigterne for april som »grumme«.

»Dels fordi flere butikker stadig er lukket ned, men også fordi vi i sidste uge så, at forbrugernes humør er hårdt medtaget af nedlukningen,« skriver Troels Kromand Danielsen