Velkommen til den daglige update fra Berlingske Business. Onsdagen har budt på endnu en stribe historier om følgerne af coronavirussens hærgen, og Berlingske giver dig her et overblik over de vigtigste nyheder og den seneste udvikling.
Genåbningen af landet bliver stadig mere påtrængende, og mange nyheder kredser om dette emne. Ikke mindst efter gårsdagens pressemøde, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) bebudede, at der nu kan åbnes lidt mere – dog uden at fortælle hvor og hvordan, for det skal politiske drøftelser nu lægge sporene for.
Men først en nyhed, der giver lidt tiltrængt håb til indespærrede danskere med udlængsel. Om det ender med at blive en fugl på taget vil vise sig, men forventningens glæde er – ifølge filosoffen Søren Kierkegaard – jo den største. Og et stort rejsebureau giver foreløbig håbet vinger.
»Vi tror, at man begynder at flyve igen til skoleferien«
Direktør i Bravo Tours, Peder Hornshøj, oplyser, at mange af rejsebureauets medarbejdere er sendt hjem på forskellige ordninger, men at han så småt er begyndt at kalde nogle af dem tilbage på arbejde for at få dem til at tænke fremad og komme med nye ideer. Han ser flere muligheder for sig.
»Vi tror, at man begynder at flyve igen til skoleferien og er derfor ved at pille ved priserne og lave nye tilbud. Vi sender også e-mail til de kunder, som abonnerer på vores nyhedsbrev, med ideer til rejsemål til efteråret,« siger Peder Hornshøj til Politiken.
Han oplyser, at Bravo Tours i ventetiden deler gode historier fra rejsemål på selskabets hjemmeside og på sociale medier – historier, som man kan »lade sig inspirere af og glæde sig over i en tid, hvor der ikke er meget at glæde sig over,« som han siger.
Peder Hornshøj har et bud på, hvilket udenlandsk charterrejsemål der bliver det første, der åbner.
»Vi tror, at Grækenland kommer først,« siger han.
Hvad hvis man åbner frisører og restauranter, og der så ikke kommer nogen kunder?
Det var nemt at lukke landet. Langt sværere bliver det at genåbne. Balancen mellem sundhedshensyn og økonomiske hensyn er hårfin, og hvad hjælper det, hvis borgerne er blevet bange for at komme ud blandt andre?
Den frygt sidder man med i interesseorganisationen SMVdanmark, efter at et stort flertal af Folketingets partier tirsdag gav udtryk for, at de ønsker at lade små erhvervsdrivende åbne som næste fase i genåbningen af samfundet.
»Der er to ting, der er fuldstændigt afgørende for de små erhvervsdrivende. Den ene er, at man rent faktisk må holde åbent. Den anden er den kæmpe opgave, det er, at fortælle danskerne, at det ikke er farligt. Og at man – hvis man overholder retningslinjerne – godt kan blive klippet og få en kop kaffe,« siger vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt, ifølge Børsen til Ritzau.
En lang række erhverv må som følge af lukningen og forsøget på at begrænse smitte ikke holde åbent. Dette gælder blandt andet frisører, restauranter og cafeer.
»Vores største frygt er, at man åbner frisører og restauranter, og der så ikke kommer nogen kunder. Når man åbner, forsvinder hjælpen, og medarbejderne skal tilbage på arbejde og have løn. Men der kommer ingen penge ind, hvis samfundet er fuldt af frygt, og alle sidder hjemme og shopper fra kinesiske webbutikker,« siger Jakob Brandt.
»Det er vigtigt, at politikere og sundhedsmyndigheder klart siger, at det er OK. Ligesom de har sagt det med skoler og institutioner,« tilføjer Jakob Brandt.
Nødråb til regeringen: Dansk luftfart i fare for kollaps
Det er ikke kun SAS, der har det vanskeligt. Det er et spørgsmål om uger – ikke måneder – før flere af landets største luftfartsselskaber løber tør for penge. Derfor er det livsnødvendigt, at myndighederne kommer den nødlidende luftfartsindustri til undsætning.
Sådan lyder opråbet fra Sunclass Airlines, der er Skandinaviens største charterflyselskab med 1.200 ansatte.
»Det haster meget – forstået på den måde, at vi i udgangen af april er afhængige af, at vi får adgang til yderligere likviditet,« siger Torben Østergaard, adm. direktør i Sunclass Airlines til Børsen.
Han forklarer, at branchens henvendelser til det politiske system ikke har givet pote. Konkret efterlyser han fem branchespecifikke tilføjelser til de eksisterende støttepakker til erhvervslivet.
»Der er rigtig meget fokus på SAS og Norwegian, men selskaber som os, DAT, Jet Time og Great Dane Airlines slås også for at komme igennem krisen. Jeg mener, det er en principiel diskussion om, hvorvidt man vil have dansk luftfart på længere sigt,« siger han.
Tre udvalgte historier og en kommentar fra journalisterne på Berlingske Business, du kan dykke ned i:
1.Topøkonomer med klar besked: Danmark bør gøre som Norge
Den danske regering kan med fordel kigge mod Norge og fremlægge beregninger af, hvordan de enkelte scenarier for genåbning påvirker økonomien herhjemme. Sådan lyder det fra en række fremtrædende økonomer, som journalisterne Søren Martin Olsen og Mette Dalgaard har talt med.
2. I Norge viser eksperter en detaljeret vej ud af coronakrisen. I Danmark ser det helt anderledes ud
Mens den danske regering har lukket Danmark på baggrund af korte vurderinger, går de anderledes metodisk til værks i Norge. En ekspertgruppe har netop afleveret en omfattende rapport, der afslører alt om konsekvenserne af coronakrisen både økonomisk og sundhedsmæssigt, skriver journalist Peter Suppli Benson.
Umiddelbart før påske skærpede regeringen kravene til at få kompensation for faste omkostninger. Det skete på det nærmeste samtidig med, at Erhvervsstyrelsen åbnede for ansøgninger om kompensationen. Tiltaget gør ordningen stort set ubrugelig for virksomheder, der kom ud af 2019 med et underskud – uanset årsag. Erhvervsministeren giver EU skylden, kan journalisterne Vibeke Lyngklip Svansø og Sebastian Persson berette.
4. Opråb til coronaramte virksomheder: Stop brokkeriet og find på noget nyt
Det private erhvervsliv er mere agilt og dygtig til at hitte på end offentligt ansatte skole- og institutionsledere, ikke sandt? Lad os hylde de kreative hoveder og lære af dem, der tænker ud af boksen! Sådan lyder opfordringen i en kommentar fra journalist Birgitte Erhardtsen.

