Business-update: Far og hans to døtre lander rekordoverskud på én milliard kroner

Berlingskes businessredaktion guider dig til de vigtigste nyheder, der handler om økonomi og virksomheder.

Her ses ejerfamilien bag det Middelfart-baserede Selfinvest – fra venstre Nina Østergaard Borris, Mia Østergaard Nielsen og Torben Østergaard-Nielsen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Godeftermiddag og velkommen til ugens første Business-update, som samler de vigtigste erhvervshistorier lige nu.

På nyhedsrundturen kommer vi forbi verdens største yacht og et rekordstort overskud i en familieejet dansk virksomhed. Men vi begynder i Californien.

Falck vinder en af verdens største kontrakter på ambulancekørsel

Falck har vundet en kontrakt af de helt store og skal de kommende fem år stå for ambulancedriften i millionbyen San Diego i Californien i USA.

Det skriver Finans.dk.

Med aftalen skal Falck sikre, at 1,4 millioner indbyggere kan få hjælp, hvis uheldet skulle være ude. Falck får med aftalen også ansvaret for at servicere de omkring 30 millioner turister, der årligt besøger byen.

»Vi er utrolig glade og taknemmelige for, at San Diego viser os denne tillid. Vi ser frem til at give San Diegos borgere adgang til avancerede rednings- og sundhedstjenester af højeste kvalitet. Som en af verdens største og ældste udbydere af ambulancetjenester har vi et godt udgangspunkt for at levere kortere responstid, nye sikkerhedsforanstaltninger og innovative løsninger til byens borgere,« siger Troy Hagen, Chief Commercial Officer for Falck USA.

Familieejet selskab lander rekordoverskud på én milliard kroner

Det Middelfart-baserede Selfinvest, der rummer den globale USTC-koncern, har netop leveret et rekordregnskab for 2019/20 med et resultat før skat, der runder én milliard kroner. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Bag USTC, United Shipping & Trading Company, der blandt andet tæller oliehandelsvirksomheden Bunker Holding står en far og hans to døtre: Torben Østergaard-Nielsen, Nina Østergaard Borris og Mia Østergaard Nielsen

USTC er Torben Østergaard-Nielsens livsværk, men selskabet er på vej gennem et generationsskifte, og de to døtre fik sidste år overdraget hovedparten af aktierne.

Men ifølge Børsen er det ikke imidlertid del af generationsskifteplanerne, at de to døtre skal bestride topposter i nogen af USTCs driftsselskaber, somud over Bunker Holding også tæller logistikfirmaet SDK Freja.

»Nu håber jeg ikke, at jeg skuffer nogen af mine to piger – det gør jeg ikke, det ved jeg – men det er ikke synderligt sandsynligt, at det lige er dem, der skal indtage et topjob i et af vores store driftsselskaber. Det kan ikke udelukkes, men det er ikke det, vi ser ude i horisonten. Vi skal sørge for at have de bedste folk på de rigtige positioner, og det kræver en specialiseret viden inden for en given industri og en brancheerfaring, som hverken Nina eller Mia har,« siger Torben Østergaard-Nielsen til Børsen.

Få en lejlighed ombord på verdens største superyacht

Hvis ikke man har råd til en hel yacht, har man nu i stedet mulighed for at få følelsen af at være yachtejer. For snart bliver det muligt at købe en lejlighed ombord på det, der skal blive verdens største yacht.

Den 220 meter lange yacht, Somnio, vil efter planen være klar til søsætning i 2024 med i alt 39 luksuslejligheder.

Priserne begynder ved 9,5 millioner euro, altså cirka 70 millioner kroner, men så får man ifølge investorerne bag projektet også »intimiteten ved en privat yacht« tillige med muligheden for at netværke med »ligesindede ejere«.

Ombord på yachten vil der være en vinkælder med plads til 10.000 flasker samt en strandklub.

Ifølge Financial Times vil Somnio være mere end 40 meter længere end verdens aktuelt største yacht, Azzam, der er ejet af den kongelige familie i Abu Dhabi.

I spidsen for lejlighedprojektet står den amerikanske dollarmillionær, Carl Le Souef.

Her er fem skarpe bud på historier eller kommentarer fra Berlingske Business:

 

1. Tyske tilskud forgylder danske bilkøbere
Importen af biler med tysk tilskud udgør stort set hele markedet for næsten nye el- og hybridbiler, der koster mellem 30.000 og 50.000 mindre end en tilsvarende ny bil.

Læs historien her.

2. Glem mundbind og coronapas. Det nye Danmark venter på os
De seneste par ugers jagt på en storskærm iklædt rødt og hvidt markerer en vigtig overgang til tiden efter coronaepidemien. Vi trækkes fortsat med restriktioner, men allerede nu virker det, som om vi er klar til at generobre verden.

Læs kommentaren her.

3. Hun er 32 og Bidens farligste våben mod techgiganterne
Den 32-årige jurist Lina Khan er ny formand for USAs konkurrencetilsyn, og der er grund til at frygte hende blandt de store techgiganter. Trods sin unge alder har hun længe været blandt de toneangivende i debatten om monopolitisk adfærd og konkurrencemisbrug. Hun var blot teenager, da hun gik i kødet på en kaffegigant. Kritikerne kalder hende »hipster-antimonopolist«.

Læs portrættet her.

4. Danskerne vælger miljø før klima, når tomaten skal i indkøbskurven – måske af de forkerte årsager
De danske forbrugere foretrækker klart den miljøvenlige og pesticidfrie tomat frem for en klimavenlig tomat. Det viser en undersøgelse, som Kantar Gallup har foretaget for Berlingske. En ekspert i giftstoffer i fødevareproduktionen siger, at vi slet ikke skal frygte pesticider i danske landbrug.

Læs artiklen her.

5. Milliardgæld skal parkeres et sted. Spørgsmålet er hvor: »Det er og bliver et kæmpestort problem«
Danske virksomheder skylder statskassen 89 milliarder kroner fra coronakrisen, men langt fra alle kan have pengene klar, når gælden forfalder. Det er fortsat uafklaret, hvad der så skal ske, men blå ordførere kalder på snarlig løsning.

Læs artiklen her.