Britisk økonomi får gigantiske coronaøretæver

Intet andet industrialiseret land er i fredstid blevet ramt så hårdt af noget, som Storbritannien er blevet ramt af coronakrisen. Genåbningen er desuden kun foregået langsomt, da der er tvivl om smitteinddæmningen. Derfor vil de økonomiske tæsk fortsætte – og så har vi slet ikke talt om Brexit.

Boris Johnsons håndtering af coronakrisen har været katastrofal med store menneskelige og økonomiske omkostninger. Johnsons Brexit-tog fortsætter indtil videre med høj fart mod en mur. TOBY MELVILLE

»Er dette tal korrekt?« Sådan spurgte en af de redigerende journalister på avisen undrende, da vi skrev om de seneste tal for britisk økonomi. For mens det nogle gange kan være svært at holde styr på nullerne, er det også vanskeligt, når de mangler. Tag det britiske bilsalg. I et land med 67 millioner indbyggere blev der i april solgt 4.321 biler. Og nej, der mangler ikke nuller.

Det er et fald på 98 pct. siden februar – og mindre end halvdelen af den danske omsætning i samme måned. Selv om der i maj kom 20.427 nye biler på de britiske veje, er der så langt tilbage til noget, der bare ligner »normal«, at det vil sætte sig varige spor i den britiske bilindustri. Der mangler heller ikke nuller, når man ser på produktionen af biler. I alt blev der i april produceret 212 biler mod 115.245 i gennemsnit om måneden i 2019.