Klimaprofiler skal rådgive Frederiksberg Kommune: »Vi skal respektere den enkeltes familieliv og drive omstillingen, uden at vores borgere hopper af«

Frederiksberg Kommune vil skrue op for bæredygtigheden med et nyt »bæredygtighedsråd«. Det skal blandt andet være lettere at være elbilsejer.

Frederiksberg Kommune vil opruste indsatsen for at blive en CO2-neutral og klimavenlig by. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Renere luft, mindre udledning af CO2, flere tilgængelige ladestandere til elbiler og gratis parkeringslicens til elbilsejere. Sådan forestiller borgmester i Frederiksberg Kommune Simon Aggesen (K) sig, at fremtiden skal se ud for borgerne i kommunen.

Borgerne vil nemlig tænke mere bæredygtigt, lyder det fra den Konservative borgmester.

I Frederiksberg kommune har man nedsat et ekspertråd, der skal rådgive om, hvordan kommunen kan blive mere klimavenlig og bæredygtig. Det er med en målsætning om, at kommunen skal blive CO2-neutral i 2030. Helt konkret skal det resultere i renere luft, mindre gener fra trafikstøj og flere grønne åndehuller. Frederiksberg skal være »landets mest bæredygtige kommune«, og selv om det hurtigt kan lyde som store, tomme ord, mener Simon Aggesen ikke, at det er urealistisk.

»Det er et ambitiøst mål, men det er realistisk, hvis vi får nogle mennesker med ekspertviden på hvert deres felt til at anvise nogle af de løsninger, der skal til. Vi har brug for hjælp fra nogle af landets førende forskere og eksperter på området, som kan vejlede os om, hvordan vi træffer de bedste beslutninger,« siger Simon Aggesen.

Med det nye bæredygtighedsråd har man samlet en række eksperter på klimaområdet til at rådgive om, hvordan kommunen når ambitionen om at blive CO2-neutral. Det er blandt andre Katherine Richardson fra Københavns Universitet, der tidligere ledte arbejdet i Klimakommissionen, Anders Eldrup fra Danmarks Grønne Investeringsfond, Lars Aagaard, der er administrerende direktør i Dansk Energi, samt syv andre kapaciteter inden for bæredygtighed.

»Vi har sat os den ambition, at Frederiksberg skal være CO2-neutral i 2030, vi skal være Danmarks elbilby nummer 1, og så skal vi sørge for, at der er plads til fællesskaber og forskellige typer mennesker i vores by. Frederiksberg skal fortsat være en by i social balance. Noget som i den grad er under pres i øjeblikket på grund af de stigende boligpriser. Vi har selv nogle bud på, hvordan vi skal nå i mål, men vi har behov for at få noget sparring på de beslutninger, vi træffer, så vi er helt sikre på at nå hele vejen rundt,« siger borgmesteren.

Det forpligter, at Frederiksberg er en ressourcestærk kommune, mener kommunenes borgmester, Simon Aggesen (K). Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Når man spørger Simon Aggesen, om det ikke er lidt sent at slå sig op på den helt store bæredygtighedsprofil, svarer han, at det ikke er nyt. Ifølge ham har bæredygtighedsspørgsmålet altid fyldt i kommunen.

Men er der ikke bare tale om et tiltag, der er lidt til pynt?

»Det er bestemt ikke til pynt. Klimaforandringerne er en realitet, og den sociale balance i hovedstaden er under pres. Det er noget, vi ønsker at ændre. Der er i den grad en brændende platform. Og fordi Frederiksberg er en tæt befolket kommune med meget lidt plads, så er det vigtigt, at vi sikrer os, at vi får mest ud af de beslutninger, vi træffer. Og så forpligter det også, at Frederiksberg er en ressourcestærk kommune. Derfor er det helt naturligt, at vi går forrest, når det handler om at sikre en grønnere og mere bæredygtig fremtid,« lyder det fra Simon Aggesen.

Simon Aggesen understreger, at beslutningerne skal tages på baggrund af panelets rådgivning. Men han ser gerne, at det bliver mere attraktivt og lettere at være bosiddende på Frederiksberg som elbilsejer. Der skal ikke være mere end 250 meter til en ladestander, siger han. Derfor har man også en målsætning om, at alle kommunens biler og busser skal køre på el. På samme måde vil man være fritaget for at købe en parkeringslicens til sin elbil og kunne skrive til kommunen, hvis ikke man har en elbilstander tæt på sin bopæl.

Man har også valgt at sætte et »bæredygtighedslaboratorie« i stand. Det skal være et sted, hvor kommunens borgere, virksomheder og studerende skal samarbejde om at udvikle og afprøve nye bæredygtige initiativer og løsninger.

Men der er også grænser for, hvor langt kommunen vil gå i kampen for at blive »den mest bæredygtige«, når det involverer borgernes personlige frihed, siger borgmesteren.

»Jeg er meget opmærksom på, at der er grænser for, hvad vi som kommune skal blande os i. Vi skal respektere den enkeltes privatliv og familieliv. Og så vil du aldrig se mig foreslå at lave ti meter brede cykelstier alene for at gøre det umuligt at køre bil i byen. Vi skal drive omstillingen, men uden at vores borgere hopper af. Vi skal være ambitiøse, men huske at holde balancen. Men jeg fornemmer og mærker, at vores borgere er med på at skabe løsninger, der kan rykke noget,« siger Simon Aggesen.