Borgere på Frederiksberg med drømme om at anskaffe sig en elbil kan se frem til at få en hjælpende hånd fra kommunen.
Kommunen vil nemlig give en garanti til alle dem, der køber sig en elbil – en ordning, der vil gøre en positiv forskel og bringe Frederiksberg tættere på det erklærede mål om at blive Danmarks elbilby nummer ét, vurderer en nuværende elbilejer på Frederiksberg samt en ekspert.
Mange af Frederiksbergs borgere bor i lejligheder, og har de bil, parkerer de ofte langs fortov og offentlig vej i kommunen, hvor det er svært at få en elbil ladet op. Derfor vil politikerne på Frederiksberg med den nye ordning sikre, at enhver med en elbil kan bede kommunen om at få sat en ladestander op langs fortovet på offentlig vej.
Ladestanderen bliver tilgængelig for alle elbilejere, men den vil højst være 250 meter fra gadedøren. Det er planen, at projektet bliver sat i gang i løbet af 2020, og der er afsat en million kroner i år til at få initiativet op at køre.
En af dem, som kender til det at skulle finde en ladestander, er Søren Have. Han og kæresten har en elbil – en VW e-Golf – og de bor i en etageejendom på Frederiksberg.
»Når man bor i lejlighed, kan man jo ikke bare trække en ledning ud ad vinduet og hen over fortovet til sin bil. Så det her med adgangen til offentlige ladestandere betyder ret meget, når man overvejer at købe elbil. Vi havde aldrig købt en elbil, hvis det ikke var, fordi min kæreste kunne få ladet bilen op på sit arbejde,« fortæller Søren Have.
Han og kæresten var nogle af de første til at købe elbil. Det skete i 2012.
»Dengang var der kun én offentlig ladestander på Frederiksberg – ved brandstationen. Siden er der kommet flere til. Men man kan stadig godt komme til at vente, hvis man gerne vil bruge en hurtiglader.«
Borgere henvender sig
Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K), der selv kører i elbil, kender godt til trængslerne for folk, der går og overvejer at anskaffe sig en bil drevet af strøm.
»Vi får løbende henvendelser fra folk, som er meget interesserede i, hvor og hvornår der kommer ladestandere. De fleste på Frederiksberg er jo nødt til at parkere langs kantstenene på offentlig vej og kan ikke bare få sat en privat ladestander op,« forklarer Simon Aggesen.
Han oplyser, at der skal opsættes cirka 40 ladestandere mere på Frederiksberg, for at man kan leve op til garantien om højst 250 meter fra gadedør til ladestander.
»Garantien er i tråd med den »trægaranti«, vi har på Frederiksberg. Den går ud på, at hvis en borger ikke kan se et træ fra sit vindue, så kan vedkommende skrive til kommunen, som så er forpligtet til at plante et træ, som borgeren kan se hjemmefra,« fortæller borgmesteren.
Det kan være bøvlet
Det kan være noget besværligt at få en ladestander sat op i nærheden af sin lejlighed, fortæller Søren Have, der udover egen erfaring som elbilejer også er uvildig rådgiver i transportbranchen.
»Hvis man bor i lejlighed og gerne vil kunne sætte sin elbil til opladning i baggården, kan det godt gå hen og blive kompliceret. For man skal have ejerforeningen med på at få sat en ladestander op. Og hvem skal betale for den?« spørger Søren Have og fortsætter:
»Og vil de andre beboere være med til, at man som elbilejer så pludselig får en reserveret p-plads, eller er det først til mølle-princippet?«
Han synes godt om Frederiksberg Kommunes ladestandergaranti.
»Det skal jo ikke være et forskningsprojekt med en masse overvejelser om at købe en elbil. Med den her garanti vil der være en udfordring mindre for mig som elbilejer. Garantien vil være en lille gulerod til at købe en elbil,« siger Søren Have.
Han og kæresten cykler for det meste til arbejde nu, så deres bil bliver primært brugt ved transport til sport, fritidsaktiviteter, besøg hos venner og ture til familie i Jylland.
»Det var af idealistiske grunde, vi købte vores første elbil. Men vi kan også konstatere, at det samlet økonomisk set har vist sig at være en fordel i forhold til en tilsvarende benzindrevet bil. Vi slipper billigere i forhold til brændstof, vedligeholdelse, parkering og vægtafgift,« siger Søren Have.

Vil være danmarksmester
Byrådet på Frederiksberg vedtog i fjor en strategi om at blive Danmarks elbilby nr. 1. Garantien er en af vejene til at nå målet, forklarer borgmester Simon Aggesen og siger:
»Vi har et mål om, at i år 2030 skal alle kommunens egne biler køre på fossilfrie drivmidler og herunder de fleste på strøm. Og når det gælder borgernes egne biler, så skal vi gøre rammerne for elbilejere så attraktive som muligt. Og vi prøver også på at præge den landspolitiske debat om elbiler.«
I 2017 var der på Frederiksberg 157 privat indregistrerede elbiler i en kommune med i alt cirka 24.500 personbiler. Elbilerne udgjorde dermed under én procent af alle biler i kommunen.
Frederiksberg har sat sig som mål, at i år 2023 skal fem procent af alle personbiler i kommunen være elbiler eller hybrider.
»Vi har en idé om, at fem procent i 2023 er et realistisk mål. Men vi lader os ikke begrænse af den målsætning. Andelen skal langt højere op i det her årti. Vi skal trykke speederen i bund med elbilerne,« siger Simon Aggesen.
Men er 40 ekstra ladestandere på Frederiksbergs veje nok til at efterkomme behovet for ladestandere?
»Med 40 ekstra ladestandere bliver vi nu og her godt dækket på Frederiksberg. Men det er vigtigt, at vi hele tiden finder det rigtige balancepunkt mellem udbud og efterspørgsel, og derfor følger vi udviklingen nøje. Vi vil være Danmarks mest elbil-venlige by,« siger Simon Aggesen.
Ifølge borgmesteren er behovet for ladestandere stadig så lavt, at der næppe er en sund forretning i at opsætte alle de 40 ladestandere. Derfor er kommunen indstillet på at give udbyderne et tilskud til at få sat dem op.
Er der en risiko for, at Frederiksberg med tiden bliver overplastret med ladestandere?
»Indtil videre anser jeg ikke ladestanderne som noget problem i gadebilledet. Men det er selvfølgelig noget, vi holder øje med,« siger Simon Aggesen.
Tænketank bakker op
Det giver god mening, at Frederiksberg forsøger at få CO2-udledningen ned blandt andet med ladestandergarantien. Det vurderer Susanne Krawack, som er chefkonsulent i den grønne tænketank Concito.
»Det er vigtigt for alle købere af elbiler, at de har nem adgang til at få ladet bilen op. Så en garanti som den på Frederiksberg vil bidrage til at få flere i etagebyggeri til at overveje elbil,« siger Susanne Krawack.
Hun oplyser, at de største forhindringer for udbredelsen af elbilen er: prisen for bilen, prisen for strøm og infrastrukturen med hensyn til ladestandere. Angående det sidste har kommuner som Frederiksberg en vigtig rolle at spille.
»Der er en bølge nu med udbredelsen af ladestandere på privat grund og på private p-pladser, mens næste bølge bliver opstilling af offentligt tilgængelige ladestandere i byerne. Og her er det jo vigtigt, at kommunerne er behjælpelige,« siger Susanne Krawack.
Hun oplyser, at ud over Frederiksberg prøver en kommune som Aarhus på at hjælpe borgere, som bor i etageejendomme, med at få udbydere som Clever og E.ON til at sætte ladestandere op.