Klimaminister: Målet er ambitiøst og visionært, men jeg ved ikke, hvordan vi når det

Dan Jørgensen indtrådte i går officielt som Danmarks nye klimaminister. Han kalder regeringens klimamål for »visionært og ambitiøst«, men socialdemokraten ved ikke, hvordan han som klimaminister skal bringe Danmark i mål endnu. Selv kalder han det for »ærlig politik«.

Dan Jørgensen (S) har fredag sin første arbejdsdag som Danmarks klimaminister. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Det er Dan Jørgensens første dag som Danmarks klimaminister, og hvis socialdemokraten havde set frem til en blød start, så kan han godt tro om igen. Enhedslisten, som er S-regeringens ene støtteparti, presser nemlig på og vil have en klimalov på plads, inden året er omme.

Pernille Skipper tror nemlig ikke, at Danmark kan nå regeringens mål om en CO2-reduktion på 70 procent inden 2030, hvis ikke man kommer i gang nu. Dan Jørgensen er heldigvis trukket i arbejdstøjet, men Enhedslisten og resten af de danske »klimatosser« kan endnu ikke ånde lettet op. Danmarks nye klimaminister ved nemlig ikke, hvordan han skal få Danmark over målstregen med regeringens klimamål, som han selv kalder for »visionært og ambitiøst«.

»Jeg synes, det er en ærlig måde at føre politik på. En visionær måde. Vi vil arbejde anderledes og se på, hvad der er behov for. Der er videnskaben meget klar i mælet. Vi skal reducere med 70 procent, og det kan vi ikke med de virkemidler, vi har. Derfor er vi nødt til at satse på forskning,« siger Dan Jørgensen til TV 2 News fredag morgen.

Danmark skal gå forrest

I regeringens »forståelsespapir« fremgår det, at »Danmark skal gå forrest mod klimakrisen«:

»Danmark skal markant hæve ambitionerne for klima, miljø og natur og påtage sig det internationale lederskab for den grønne omstilling. Folketinget kan blive det grønneste parlament i verden, der ikke kun gør noget, men som gør det, der skal til for at leve op til Paris-aftalen.«

Det fremgår også allerede her, at Danmarks nye regering har sat sig et mål, som man selv kalder for »særligt svært« at nå, og at man faktisk ikke ved, hvilke virkemidler det kommer til at kræve.

Men der er dog en lang række faste tiltag, som både på kort og lang sigt skal sikre, at Danmark kommer i mål. Det tæller foruden en reduktion på 70 procent sammenlignet med CO2-niveauet i 1990, at transportsektoren skal omstilles.

Det skal den via et decideret stop for salg af alle nye diesel- og benzinbiler fra 2030 samt skærpede miljøzoner, mens man vil sikre, at der kommer flere elbiler på vejene.

Landbruget skal omstilles

Hvis Danmark skal nå i mål, så er det tvingende nødvendigt, at dansk landbrug også omstiller sig, da branchen står for en stor del af Danmarks CO2-udledning.

Dan Jørgensen er dog fortrøstningsfuld i forhold til at få landbruget med.

»Landbrug og Fødevarer fremlagde i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening et ambitiøst udspil i forhold til at reducere CO2-udledning,« sagde Dan Jørgensen og fortsatte.

»Det er min klare ambition, at de tiltag, som skal til, for at vi kommer i mål, de skal ske i samarbejde med landbrugets egne organisationer,« siger Dan Jørgensen.

Et af de tiltag, som Dan Jørgensen taler om, er, at jorde skal tages ud af landbrugets produktion. På den måde vil jorden virke som en »svamp« i forhold til CO2-udledning i stedet for at sende mere ud i atmosfæren.

Nogle af tiltagene vil være frivillige, mens andre bliver bundne. Fælles for flere af dem er dog i følge Dan Jørgensen, at de på sigt vil hjælpe til med at forbedre landbrugets økonomi, hvilket blandt andet skyldes, at de gør produktionen mere energieffektiv.

Og til spørgsmålet om, hvorvidt det kun er støttepartierne, som presser på, er svaret fra den nye minister, der står over for sin første arbejdsdag, ganske klart:

»Jeg står også selv og tripper for at komme i gang,« sagde Dan Jørgensen her til morgen til TV 2 News.