Hærværk, byggerod og dårlig skiltning – men metroen kører, som den skal

24 timer efter Cityringens åbning har der ikke været problemer med Københavns nye metrolinje. På flere stationer er der dog udfordringer som byggerod, hærværk og dårlig skiltning. Metroselskabets administrerende direktør mener, at man må »forvente nogle børnesygdomme«.

»Det myldrede ned med mennesker i systemet, og vi endte faktisk med at have cirka 127.000 passagerer i Cityringen,« siger Henrik Plougmann Olsen om Cityringens åbning søndag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali

Efter en festlig søndag med selfies og champagne, hvor Københavns nye metrolinje blev indviet, skulle Cityringen i dag stå sin prøve.

Første hverdag med passagerer er gået som håbet, og Cityringen har kørt, som den skal. Det siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen.

»Den kører uden problemer. Jeg tog rundt i morges, fordi jeg gerne ville se, hvordan det ser ud på en hverdag, og der var faktisk mange mennesker derude, der lignede nogle, der havde brugt den altid,« siger han.

Henrik Plougmann Olsen er overvældet over modtagelsen af Cityringen og det store fremmøde, da metrolinjen i går stod klar efter otte års byggearbejde.

»Vi havde en fantastisk dag i går. Det myldrede ned med mennesker i systemet, og vi endte faktisk med at have cirka 127.000 passagerer i Cityringen,« siger han.

Byggerod på flere stationer

Selv om Cityringen i dag har kørt, som den skulle, er der udfordringer ved den nye metrolinje, som endnu ikke er løst.

På blandt andet Kongens Nytorv og Østerport Station flyder det med byggerod.

Henrik Plougmann Olsen peger på, at man på Kongens Nytorv mangler en fodgængerovergang, mens der på Østerport mangler den forbindelsestunnel, der skal gå mellem Østerport metrostation og den gamle S-togsstation.

»Det er en større ting på Østerport, så vi er nok først færdige nogle måneder inde i det nye år. Vi har vidst i et stykke tid, at der ville være nogle hjørner, hvor vi ikke ville være færdige, og det har vi sådan set også prøvet at kommunikere. Men der har ikke været nogen grund til at udsætte åbningen, for systemet kan jo fint bruges alligevel,« siger han.

»Man plejer at sige, at man må forvente nogle børnesygdomme i starten. Så det vigtigste er bare, at vi relativt hurtigt får rettet op på de ting, der er,« siger Henrik Plougmann Olsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali.

»Mandagssyge«

Metroens nye stationer har også andre mindre udfordringer.

Natten til mandag var der blandt andet problemer med begge elevatorer på seks metrostationer, der var ude af drift i flere timer.

Det bekymrer dog ikke Henrik Plougmann Olsen.

»Jeg ved ikke, hvad det konkrete tekniske problem var. Men det er ikke noget, jeg tænker, er nogen stor bekymring. Jeg tror, vi har mellem 100 og 200 rulletrapper og i omegnen af 50 elevatorer, så at der lige er nogle, der har fået lidt mandagssygdom, det er ikke så ubehageligt,« siger han.

Graffiti på Nørrebro Station og et par steder med dårlig skiltning er andre udfordringer på Cityringens anden dag.

Henrik Plougmann Olsen peger på, at de små udfordringer er forventelige, selv om han tager graffitihærværk alvorligt, da det »skaber utryghed blandt kunderne«.

»Man plejer at sige, at man må forvente nogle børnesygdomme i starten. Så det vigtigste er bare, at vi relativt hurtigt får rettet op på de ting, der er,« siger han.