Forsvaret får flere og bedre kampvogne, men det bliver dyrt

Prisen for at renovere og modernisere Forsvarets skrantende Leopard-kampvogne bliver dobbelt så høj som ventet.

Den internationale kampvognskonkurrence Nordic Tank Challenge med Leopard-2A5-kampvogne fandt i 2017 sted i Oksbøl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Regningen for at modernisere Forsvarets aldrende kampvogne bliver højere end ventet, da man i 2016 afsatte 609 mio. kr. til opgaven. Alle 44 Leopard-kampvogne skal nu opgraderes til samme høje niveau, hvor planen ellers var at nøjes med færre. Og da kampvognene var i væsentligt ringere stand end antaget, ender prisen på 1,438 mia. kr.

Knap halvdelen af merprisen, 383,6 mio. kr., er lagt på regningen med beslutninger i forbindelse med forsvarsforliget for 2018-2023 mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Partierne aftalte, at flere kampvogne skulle moderniseres – alle 44 i stedet for de planlagte 38.

Samtidig blev det besluttet at opgradere alle kampvognene til et væsentligt højere udstyrsniveau. Således vil alle 44 kampvogne i stedet for de planlagte 16 få bedre beskyttelse, så de er rustede til at gå op mod »en ligeværdig modstander«. Endelig vil alle 44 kampvogne få opgraderet deres kanoner, så de kan skyde med moderne ammunition.

313,6 mio. kr. er merudgifter, der først har vist sig senere, idet kampvognene har vist sig at være i langt dårligere stand end vurderet i 2016 – dette koster 85,2 mio. kr. ekstra – ligesom 193,4 mio. kr. skal bruges til at totalrenovere samtlige motorer i alle 44 kampvogne.

En lille del af merudgiften er prisudviklingen: Det koster i dag 35 mio. kr. mere end i 2016 at få repareret kampvogne.

Den resterende del af merprisen er 132,1 mio. kr., som er flyttet fra »drift« til »anlæg« – altså penge, som skulle bruges alligevel, men nu står et andet sted i regnearket.

René Christensen fra forligspartneren Dansk Folkeparti har spurgt forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V), hvor der er »indhentet rådgivning i forbindelse med prissætningen af moderniseringen af kampvognene«, og har fået svaret, at Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har estimeret udgifterne i »dialog og forhandling« med eneleverandøren af Leopard-kampvognene, tyske Krauss-Maffei Wegmann (KMW).

De danske Leopard 2A5-kampvogne er bygget i 80erne. Med moderniseringen ventes de at kunne være operationelle til 2035, hvor Leopard 2 udfases.

Hele regnestykket kan ses i et aktstykke, hvor både de enkelte punkter i moderniseringen og årsagerne til fordyrelsen gennemgås.