Anhænger spærrede Storebælt: DF vil have forbud i stedet for advarsel

Storebæltsbroen var mandag lukket i timevis, fordi en tom lastbilanhænger blev blæst omkuld på vejbanen af et kraftigt vindstød. Lastbiler frarådes at køre over broen ved vindstyrke over 15 meter i sekundet, men chaufføren tog chancen. Dansk Folkeparti mener, at forbud ved kraftig vind kan være løsningen.

Storebæltsbroen var mandag lukket i begge retninger i timevis, efter at en chauffør med en tom anhænger trods advarsler tog chancen i den kraftige vind og blev blæst omkuld. Foto: Mathias Øgendal/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Øgendal

Storebæltsbroen var mandag eftermiddag lukket for færdsel i begge retninger, fordi en tom lastbil på grund af stærk vind endte i broens midterrabat. Chaufføreren valgte at køre over, på trods af at »vindfølsomme køretøjer« blev frarådet det.

Men det er ikke godt nok, at det er op til hver enkelt chauffør at vurdere, om vinden er for kraftig, mener transportordfører Kim Christiansen (DF), der foreslår et forbud mod lette køretøjer ved kraftig vindstyrke.

»Jeg vil forhøre mig hos transportministeren, om vi skal arbejde mod et forbud. Det kræver ikke meget mere end, at en politibil kører ned og stopper vindfølsomme køretøjer ved en given vindstyrke,« siger Kim Christiansen.

Ifølge Sund og Bælts sikkerhedsregler ved kraftig vind på Storebælt er der intet ulovligt i at køre over broen trods advarslen. De vindfølsomme køretøjer advares mod sidevind helt ned til vindstyrke på ti meter i sekundet.

Det frarådes at køre over ved stiv kuling (15 m/sek.) og stormende kuling (20 m/sek.), men lastbiler og andre vindfølsomme køretøjer forbydes først at køre over ved decideret storm – samtidig med alle andre køretøjer. Men efter mandagens uheld på grund af kraftig vind mener Kim Christiansen altså, at sikkerhedsreglerne skal tages op til revision.

Som det ser ud nu, er der kun er tale om, at færdsel med vindfølsomme køretøjer frarådes, medmindre broen ikke er lukket for al færdsel.

»Jeg tror, vurderingen hos den enkelte lastbilchauffør kan være meget forskellig og desværre nok også lidt for afhængig af, om vedkommende kører med noget gods, der skal være et sted på et bestemt tidspunkt,« siger Kim Christiansen.

Berlingske ville gerne have talt med Sund & Bælt, der har foreslået de vejledende grænser, der også er godkendt af politiet, men har kun kunnet få et skriftligt svar:

»Sund & Bælt igangsatte i december 2018 en undersøgelse, der skal afdække, om der kan foretages yderligere tiltag på forbindelsen for at øge sikkerheden for trafikanter og egne medarbejdere,« lyder det.

Sund & Bælt oplyser, at der er dialog med vognmænd, brancheorganisationer og relevante samarbejdspartnere og forventer at have et samlet overblik over forslag til nye tiltag til foråret.

»Når det er på plads, vil der blive igangsat en implementering af relevante tiltag,« skriver Sund & Bælt, som fremhæver, at det i sidste ende er politiet, som beslutter, hvorvidt broerne skal lukkes for trafik.