Supernovaen MØ var tæt på at brænde ud. Nu er hun endelig tilbage fra mørket

AOK
Musik

MØs tredje album, »Motordrome«, er hendes mørkeste og mest sårbare samling sange til dato.

er en af den slags popstjerner, der kan få livet til at virke større. På scenen er hun en menneskelig supernova: En eksplosion af fandenivoldsk energi, vildskab og eufori, der synger flossede og fængende popsange om ungdomslivets ekstatiske højder. Og ikke mindst voksenlivets nostalgiske længsel efter samme. For intet varer som bekendt for evigt.

Og da slet ikke supernovaer. De har det med at brænde ud. Således også MØ. Eller Karen Marie Ørsted Andersen, som hun i virkeligheden hedder. Efter en håndfuld år med fuld smæk på den globale popkarriere var hun helt igennem udbrændt, da hun i 2019 endelig fik tid til at trække stikket. Stemmen var ødelagt, kroppen fuld af stress, og sindet tynget af angst.

»Motordrome« – hendes tredje album – er lyden af MØ, der forsøger at rejse sig igen og finde sine ben som menneske og musiker. Titlen bruger dødsdromen som rammende metafor for karrieren: Så længe du holder høj nok fart, kan du trodse tyngdekraften. Folk jubler! Men sænker du farten for meget, styrter du ned og slår dig ad helvede til. Og så er folk måske videre til næste forlystelse i det omrejsende tivoli.

Jeg synes godt, at man kan høre, at der er sket noget med MØ. Det er svært at sætte fingeren direkte på det. Hun virker bare mere sårbar. Knap så uovervindelig. Ikke helt så ekstatisk. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Sådan er det bare. Hun er et nyt sted, hvor hun i stedet for at drømme så meget om sin tabte ungdom tvinger sig selv til at være mere til stede i alle de svære følelser her og nu.

Det betyder så også, at hendes før så kulørte poplyd her antager nogle mørkere former. Det er lidt mere dunkelt i krogene. De elektriske guitarer og kontante trommemaskiner er hårde og beskidte i lyden, synthesizerne let detunede. Det er med til at give noget uro og kant til det, der i overvejende grad stadig er nogle meget fængende popsange med MØs karakteristiske flossede stemme som det naturlige fixpunkt.

»Selvom hun har været nede, viser hun på tværs af de her nye sange, at evnen til at skrive stærke og vedkommende melodier i den grad er intakt. De er bare sunget fra et lidt andet og mere mørkt sted,« skriver Michael Charles Gaunt i sin anmeldelse. Fold sammen

»Lamslået bag skærmen«

Vi har allerede hørt singler som »Kindness« og »Live To Survive«, der åbner albummet på stærkeste vis og omgående skriver sig ind i den store MØ-kanon. »Kindness« har en fantastisk stemningsfuld produktion med sine digitalt manipulerede strygere og en rørende tekst om at sidde lamslået bag skærmen og være taknemmelig over al den venlighed, hendes fans har udvist hende i en svær tid. Men det er »Live To Survive«, der med sin mørke 80er-discolyd nok kommer til at få selvsamme fans til for alvor at flytte fødderne, når MØ snart igen indtager de store scener verden over.

For det kommer hun helt sikkert til. Selvom hun har været nede, viser hun på tværs af de her nye sange, at evnen til at skrive stærke og vedkommende melodier i den grad er intakt. De er bare sunget fra et lidt andet og mere mørkt sted. Og selvom det måske ikke er verdens mest originale idé at dyrke et mørkt, læderklædt og neon-oplyst 80er-univers her i 2022, formår MØ alligevel at komme med sit eget personlige take på det.

Tilbage er der kun at sige: Velkommen tilbage. Godt at se dig i sadlen igen, MØ.

Lyt til album her:

MØ. »Motordrome«. Sony Music.