Som bekendt udgik sidste års jazzfestival grundet den herskende pandemi, men mange aktører fik alligevel sat nogle gode skibe i søen, og det vil de også gøre i år, hvor institutionen Copenhagen Jazz Festival atter er på banen og overvåger, at jazzen – i modsætning til de fleste populærmusikalske genrer – får lov til at snige sig ind her og der og alle vegne.
I 2019 nåede jazzfestivalen op på omkring 1.400 koncerter, og selvom oversøiske koryfæer nu udebliver, og en del koncerter har et ret perifert forhold til jazz, så er der fortsat overordentligt meget god jazz at lægge ører og krop til.
Dertil kommer det specielle, at festivalen er udvidet med 14 dage, så den løber fra torsdag den 1. juli til lørdag den 24. juli. I sportens verden betyder forlænget spilletid, at kampen er uafgjort, og det er vel nok også det, der vil karakterisere årets festival.
Her er ingen klar facitliste, men som udgangspunkt kan man anskaffe den gratis festivalavis og/eller gå ind på jazz.dk.
Ben Webster Prisen 2021
Bartof Station, torsdag den 1. juli kl. 19.00

I 1964 forlod den amerikanske tenorsaxofonist Ben Webster for altid sit fædreland, og snart slog han sig ned i København, hvor hans kunst blev værdsat, og hvor han for første og eneste gang i sit liv fik sin egen lejlighed. Da han døde i 1973, efterlod han sig ingenting, men en kreds af venner sluttede sig sammen i en fond, der lige siden har varetaget udbyttet af hans ophavsret.
Det er gennem årene blevet til et ret svimlende beløb, som er kommet det danske jazzliv til gode, blandt andet i form af en årlig Ben Webster Pris på 25.000 kroner. I år tilfalder den to musikere, nemlig bassisterne Anders »AC« Christensen og Thomas Fonnesbæk.
De vil kvittere med musik, der også bliver en ouverture til ikke færre end 33 koncerter på det gode spillested ved Frederiksberg Station.
Blonde Bass
Paradise Jazz, fredag den 2. juli kl. 21.00 (også Bartof Station, søndag den 4. juli kl. 16.00 og Sankt Jakobs Kirke, mandag den 5. juli kl. 16.00)

Paradise Jazz i Huset i Magstræde har også i år et solidt program med særlig fokus på vokalister. Og der bliver lagt stærkt ud med tre af slagsen, om end der som sådan ikke er tale om sangere, men faktisk om tre kvinder, der alle spiller kontrabas.
Helle Marstrand er kendt fra trioen Sophisticated Ladies, Ida Hvid sørger for et solidt fundament i Monday Night Big Band, og så havde amerikanske Kristin Korb en flot karriere i hjemlandet, før hun for en halv snes år siden slog sig ned i Danmark, hvor hun er blevet en populær kunstner på den lokale scene.
Blonde Bass lyser op i en mandsdomineret jazzverden, når de håndterer hver sin kontrabas og byder på såvel solistisk som flerstemmig sang.
Gunhild Carling & Kansas City Stompers
Krøgers Have, lørdag den 3. juli kl. 18.00 og Nyhavns Mindeanker, fredag den 9. juli kl. 16.00

Som antydet udebliver udenlandske stjerner, men det er værd at minde om, at der rent faktisk er én af slagsen i form af den svenske multiinstrumentalist og sangerinde Gunhild Carling.
Hun dukker op som solist med det 70-års-jubilerende danske band Kansas City Stompers, hvor hun nok primært vil vise sig som basunist, trompetist og vokalist. Ja, måske bliver det også til spil på mundharmonika, blokfløjte eller sækkepibe, idet damen bare kan alt.
Og tro ikke, at det blot er overfladisk gøgl. Hun er en – næsten naturstridig – mesterlig instrumentalist, som kan formidle og forme den traditionsrige jazzmusik på frisk og medrivende vis. I de senere år har hun fået solidt fodfæste i USA, og nu kan hun for første gang opleves i den danske hovedstad.
Beethoven Reimagined
Prøvehallen, Valby, lørdag den 3. juli kl. 20.00

Den tyske komponist Ludwig van Beethoven nåede ikke at få noget som helst med jazz at gøre.
Så spørgsmålet er, om hans musik kan gå op i en højere enhed i vor tids jazz. Det har saxofonisten Benjamin Koppel sat sig for at bevise, når han igen i år afholder sin festival i festivalen, kaldet »Summer Jazz«.
I erindring om, hvordan han for seks år siden fik fusioneret danske Carl Nielsen med jazz, så er det værd at tro, han også vil kunne klare skærene med den 250-årige tysker.
Ud over sin altsaxofon medbringer Benjamin Koppel sin far, Anders, der spiller orgel, og dertil kommer cellisten Henrik Dam Thomsen, pianisten Carsten Dahl og de to slagtøjsspillere Uffe Savery og Morten Friis, tilsammen kendt som Safri Duo.
Jesper Thilo Kvartet
Jazzcup, tirsdag den 6. juli kl. 14.30

Jazzcup i Gothersgade, der ud over at sælge CDer og lp’er samt kaffe og fadøl kan noget med levende jazzmusik, står også i år for et bemærkelsesværdigt festivalprogram. Eksempelvis er der med hensyn til tenorsaxofonister tale om en sand stjerneparade.
Og her skal der – med al respekt for de øvrige aktører – sættes fokus på den store mester Jesper Thilo.
Til november fylder han 80 år, og som saxofonist er han fortsat i verdensklasse, hvilket vil kunne opleves en del steder under festivalen. I Jazzcup medbringer han sin faste kvartet, som rummer pianisten Søren Kristiansen, bassisten Daniel Franck og trommeslageren Frands Rifbjerg, og som stod bag en af sidste års betydeligste danske jazzudgivelser, albummet »Swing Is The Thing«.
Per Aage Brandt/Karsten Vogel Kvartet
LiteraturHaus, onsdag den 7. juli kl. 18.00

Igen i år kan man på lokaliteter som 5e i Kødbyen og KoncertKirken på Nørrebro møde friske former for den musik, der i første halvdel af 1960erne dukkede op med betegnelser som freejazz og avantgardejazz.
Dengang fik den nye og rabiate bølge godt fat i en række unge danske aktører, heriblandt altsaxofonisten Karsten Vogel og pianisten Per Aage Brandt. Men da avantgardeentusiasmen ebbede ud, kastede Karsten Vogel sig over fusionsmusik, mens Per Aage Brandt blev optaget af litteratur og sprogforskning.
For fem år siden mødtes de to musikere så igen for at indspille det glimrende album »Cry«, og nu er parret atter på banen, ledsaget af en anden sand 1960er-veteran, bassisten Peter Ingemann, samt trommeslageren Ole Rømer.
Palle Mikkelborg / Jakob Bro / Marilyn Mazur w. special guest Helen Davies
Kulturhuset Islands Brygge, lørdag den 10. juli kl. 20.00

Hvis der er en dansk musiker, der gennem den sidste halve snes år for alvor har vakt positiv opmærksomhed på den internationale jazzscene, så må det være guitaristen Jakob Bro. Han er i dag tilknyttet det prominente tyske pladeselskab ECM Records, hvor hans sfæriske, lyriske og eftertænksomhedsprægede spil er blevet foreviget af på fornemmeste vis.
Jakob Bro har både samarbejdet og indspillet med trompetisten Palle Mikkelborg, der jo ligeledes har skrevet sit navn ind i den store jazzhistorie, og en tilsvarende global opmærksomhed nyder slagtøjsspilleren Marilyn Mazur. Der er kort sagt lagt op til en stjernestund, når de tre musikere mødes og tilmed bliver bistået af Palle Mikkelborgs bedre halvdel, den walisiske harpenist Helen Davies.
