For første gang hitter en ai-sang – men den bliver beskyldt for at være racistisk

En tysk slagersang produceret med kunstig intelligens hitter på både tyske og internationale hitlister. Men sangen er med til at legitimere racisme, lyder kritikken.

»Verknallt in einen Telahon« er nummer tre på streamingtjenesten Spotifys »globale virale liste«. Tobias Schwarz/AFP/Ritzau Scanpix

Han bærer »et Louis-bælte, en Gucci-taske og Air Max-sko,« »lugter som en hel parfumebutik« og »kniven i lommen er bestemt ikke kun til brød og smør«. 

Sådan lyder noget af teksten til en sang, der i sidste uge kravlede op på plads nummer 48 på Tysklands top 50-liste.

Det er ikke kun det lyriske indhold i »Verknallt in einen Talahon«, der vækker opsigt i Tyskland, men også det faktum, at sangen tilsyneladende er skabt udelukkende ved at bruge kunstig intelligens.

Det er ifølge The Guardian nemlig første gang, at en ai-sang får en hitlisteplacering på et stort musikmarked – Tyskland er verdens fjerdestørste. Mindre end en måned efter udgivelsen er sangen blevet afspillet 3,5 millioner gange på Spotify og er nummer tre på streamingplatformens globale virale liste.

Tysk slager med kontroversiel sangtekst

Sangen parodierer den tyske genre slagerpop og er produceret af Josua Waghubinger, der går under kunstnernavnet Butterbro.

Helt unikt er den produceret ved hjælp af ai-værktøjet Udio, som Josua Waghubinger har fordret med korte tekststykker, han selv har skrevet. Værktøjet selv genererer vokalen, og sangen »synges« således af en kvindestemme, der er forelsket i en såkaldt talahon.

Det er dette ordvalg, der får tyske debattører til at anklage Josua Waghubinger for at legitimere racistisk sprogbrug og fremme stereotyper.

Sangtitlen »Verknallt in einen Talahon« kan oversættes til »Forelsket i en Talahon«, og ordet talahon er afledt af det arabiske taeal huna, der betyder »kom her« – men i Tyskland bruges det til negativt at beskrive grupper af unge mænd med indvandrerbaggrund.

Ifølge The Guardian ville Josua Waghubinger lave en sang, der gjorde grin med åbenlys machoadfærd »med et glimt i øjet og uden at diskriminere«. 

Men Felicia Aghaye, der er skribent for musikmagasinet Diffus, kritiserer Waghubinger for at bruge et udtryk, der især bruges af grupper på den yderste højrefløj til netop at diskriminere.

»Butterbro ser ikke ud til at forstå de negative problemer omkring udtrykket,« skriver hun ifølge The Guardian.