Støjplagede Frederiksberg-borgere sender inderlig bøn til borgmesteren: »Vi får taget vores hjem fra os«

Støj og larm fra metroen plager mange beboere på Frederiksberg. En forening ved navn Nej til Metrostøj har nu sendt en flere sider lang bøn til Frederiksbergs politikere om at tage problemet alvorligt.

Mange beboere på Frederiksberg er stærkt plaget af støj fra metroen og har sendt en bøn til kommunens politikere om at tage affære. Politikerne svarer gruppen af borgere, at de nu vil tage sagen op. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Meldinger om larm og støj og mærkværdige lyde har i nogen tid spøgt i forbindelse med Cityringen i København. Nu er det blevet for meget for en gruppe beboere på Frederiksberg.

I et langt brev til magistraten på Frederiksberg – herunder til borgmester Simon Aggesen (K) – skriver beboerne om problemerne, som de ved, at politikerne kender til. For det er ikke første gang, de skriver til politikerne.

Imidlertid er problemet kun blevet værre, skriver afsenderne, der er fra foreningen Nej til Metrostøj og bor på blandt andet Carit Etlars Vej, Carl Bernhards Vej og Nyvej på Frederiksberg.

I marts skrev Berlingske om københavnske beboeres oplysninger om mystiske lyde fra undergrunden, som ifølge beboerne stammede fra metroen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.

»Vi skriver til jer nu, fordi vi står med en følelse af, at vi får taget vores hjem fra os, og at der ikke er nogen institutioner eller folkevalgte, som for alvor vil gøre noget for at hjælpe os,« skriver afsenderne.

Berlingske har tidligere beskrevet problemet med mystiske lyde, der stiger op fra undergrunden, når metrotogene suser under boligerne fra Østerbro til Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg.

Beboere har beskrevet lyden som alt fra støjen fra en rullekuffert til larmen fra et fly.

Gruppen fra Nej til Metrostøj skriver:

»Med den høje støjforurening, der nu opleves, må Cityringen siges at være en af de største forurenere i hovedstaden.«

Gruppen har tre indtrængende anmodninger.

For det første bliver Metroselskabet nødt til at trække færdigmeldingen tilbage, dernæst bliver Metroselskabet nødt til at stoppe med at henvise til, at grænseværdierne for støj ikke er overskredet, og til sidst bør selskabet i højere grad inddrage naboerne og markant øge informationen til borgerne.

I marts bragte Berlingske et e-mailsvar fra Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen:

»Jeg er ærgerlig over, at der fortsat er støjproblemer for nogle af de beboere, der bor over metrocityringen. Jeg har allerede rejst problemstillingen i Metroselskabet, og jeg ved, at Metroselskabet har været og er i dialog med beboerne og forsøger at afhjælpe problematikken. Beboernes oplevelser optager mig meget – og jeg vil derfor bede om, at udfordringerne og en status på arbejdet med at hjælpe beboerne bliver taget op på det næste møde i Metroselskabet.«

Siden metroens åbning i september 2019 har Metroselskabet modtaget støjklager fra cirka 340 naboer. I marts i år skrev Metroselskabet til de mange tusinde naboer til metroen med besked om den nye og uforklarlige lyd.

Ifølge gruppen Nej til Metrostøj har Metroselskabet sendt i alt fem orienteringssvar til naboerne, hvilket ikke er godt nok, mener gruppen.

Beboerne skriver, at der er tilfælde, hvor der er blevet målt højere støjniveauer, end grænseværdierne tillader. Da Berlingske i marts i år talte med formand for Ekspropriationskommissionen, Helle S. Andersen, lød det, at der efter undersøgelse af 14 boliger ikke er fundet, at den såkaldte naboretlige tålegrænse er overskredet.