Snart kan cyklister drøne uhindret ned ad trafikeret vej i Indre By

På et stykke af Gothersgade har byens tohjulede trafikanter i knap et årti skulle svinge ud på kørebanen. Først på grund af planer om en busholdeplads og siden hen som følge af en række parkeringspladser. Totalrenovering af gaden betyder nu, at cykelstiens tohjulede trafikanter kan blive på cykelstien.

Alle, der har prøvet at drøne ned ad Gothersgade, har formentlig kigget sig en ekstra gang over skulderen, inden de svingede ud på kørebanen, hvor biler og lastbiler dominerer.

Ikke i forsøget på en smart finte eller en hurtig manøvre, men fordi det var nødvendigt.

Cykelstien stopper nemlig midt i det hele, hvor den afløses af flere parkeringspladser, inden den igen begynder små 100 meter længere nede af vejen.

Sådan bliver det dog formentligt ikke ved med at være, skriver Politiken.

Gothersgade skal nemlig totalrenoveres fra Kongens Nytorv og til Østre Søgade, og det betyder, at 'hullet' i cykelstien forsvinder, så byens mange cyklister kan trampe løs i pedalerne på hele strækningen, uden at skulle ud på vejen og blande sig med tunge køretøjer som motorcykler, biler og lastbiler.

Til Politiken udtaler Erik Hjulmand, der er formand for Cyklistforbundets afdeling i hovedstadsområdet, at det er »rigtig godt«, at man benytter sig af muligheden for at lukke hullet i forbindelse med, at Gothersgade skal renoveres.

Strækningen er nemlig »et rædselsfuldt sted« for cyklister, må man forstå.

Men hvorfor er hullet der overhovedet? Jo, i Politiken kan man læse, at det oprindeligt var meningen, at der skulle opføres en busholdeplads, men det skete aldrig. I stedet for at forlænge – reelt forbinde – cykelstien valgte man i stedet at placere parkeringspladser.

Der er som regel godt fyldt op med cyklister på cykelstierne ved Dronning Louises Bro, men det er langt fra det eneste sted i København, hvor cyklisterne kæmper om pladsen. På Gothersgade skal de to-hjulede trafikanter dog ikke kun konkurrere med hinanden, men derimod også mod tunge køretøjer som biler og lastbiler på det stykke af gaden, hvor cykelstien ophører for så igen at fortsætte. Thomas Lekfeldt

Trafikale knudepunkter

Det er dog ikke kun på Gothersgade, at det kan være farligt at færdes, hvis man kører rundt i den københavnske trafik på to hjul. Undertegnede kan selv komme på et sted eller to, hvor man skal være meget vaks ved havelågen, hvis det ikke skal gå galt, og listen er formentlig lang, alt efter, hvem man spørger.

Politisk har man dog en ambition om, at det ikke skal blive ved med at være sådan, og i sommer kunne man derfor i Berlingske læse om en ny handlingsplan, der skal gøre det mere sikkert at færdes i trafikken i Københavns Kommune.

Af handlingsplanen stod det klart, at antallet af ulykker gennem de seneste år passede meget dårligt sammen med kommunens ambition om at skabe så gode rammer, at ingen trafikanter kommer alvorligt til skade eller bliver dræbt i trafikken i 2025.

Der er som bekendt stadig en række år til, men en ny kortlægning viste, at antallet af alvorligt tilskadekomne trafikanter i København steg i perioden fra 2017 til 2019, hvor det i stedet skulle være faldet. Hvert år var der gennemsnitligt 200 personer, der kom alvorligt til skade i trafikken.

Af kortlægningen fremgik det også, at der er særlige områder i byen, hvor det tilsyneladende er farligere at cykle. I hvert fald er der nogle steder og strækninger, hvor det godt kunne se ud til, at uheldene klumpede sig sammen.

Fra 2015 til 2019 var der eksempelvis i alt 33 ulykker og otte tilskadekomne i vejkrydset ved H.C. Andersens Boulevard og Tietgensgade, mens der i samme periode blev registreret 26 ulykker og 11 tilskadekomne i krydset ved Ågade og Jagtvej.

Men nu skulle det altså gerne snart blive mere sikkert at være cyklist på Gothersgade. Hvis du vil læse mere om renoveringen af den trafikerede vej og dens betydning for de mange cyklister, der hver dag færdes på Gothersgade, findes Politikens artikel her.