Samfundet åbner, men turismeindustrien er fortsat i knæ: »Og nu truer katastrofesommeren med at gentage sig«

Coronakrisen gav hovedstadens turismeindustri en hård medfart, men på trods af at landet åbner op, tegner turismen i hovedstaden til at få en endnu mere horribel sommer, end hvad der var tilfældet i 2020. Det viser nye tal for bookede hotelovernatninger.

Turisttomme gader og stræder ser umiddelbart ud til blive det dominerende billede i år i København. Det indikerer antallet af bookede hotelovernatninger for sommeren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

I sommeren 2020 blev den udtalte mangel på turister i københavnske stræder og indenfor på byens restauranter en evig påmindelse om turismeindustriens enorme indtægtstab. Mareridtsscenariet kan meget vel udspille sig i år.

I hvert fald viser tal fra Benchmarking Alliance, som overvåger hotelbranchen, at der i år er booket 85 procent færre overnatninger på hovedstadens hoteller i juni og juli, end tilfældet var på samme tid i 2019.

Sammenligner man tallene med sommeren 2020, er faldet på 51 procent.

Det fremgår af en pressemeddelelse udsendt af Wonderful Copenhagen, hvis direktør, Mikkel Aarø-Hansen, kalder konsekvenserne for turismeerhvervet »enorme«.

»Hovedstadens turismekrise er langtfra overstået. Tallene for sidste år taler deres tydelige sprog, og nu truer katastrofesommeren med at gentage sig,« siger Mikkel Aarø-Hansen i pressemeddelelsen.

Mikkel Aarø-Hansen, direktør, Wonderful Copenhagen

»Der er brug for et ekstraordinært højt indsatsniveau, så vi hurtigst muligt de kommende år kan genrejse hovedstadens turisme til niveauet før krisen.«


Gennem sommeren og efteråret 2020 så fordelingen af turister i Danmark markant anderledes ud end vanligt. Mens der i adskillige byer blev booket rekordmange overnatninger, var turismen i København tvunget i knæ.

Mangeårig krise

Ifølge Wonderful Copenhagen beskæftiger den københavnske turistbranche omtrent 63.000 medarbejdere og omsætter årligt for 53 milliarder kroner, når ikke coronavirussen lægger gaderne øde.

Sidste år oplevede branchen i København et omsætningsdyk på 28 milliarder kroner, og netop fordi hovedstaden endnu en gang tegner til at blive den store taber på turistfronten, mener Mikkel Aarø-Hansen, at man må se på, hvordan man kan hjælpe med at holde branchen flydende.

»Der er behov for et ekstraordinært højt indsatsniveau – og en tilsvarende økonomisk saltvandsindsprøjtning – så vi hurtigst muligt og over de kommende år kan genrejse hovedstadens turisme til niveauet før krisen,« siger Mikkel Aarø-Hansen.

I Scandic Hotels, der har 27 hoteller rundtom i Danmark, kan man genkende billedet af, at hovedstaden er særlig hårdt ramt.

»Tallene fra 2020 er meget tydelige. De hårdest ramte Scandic-hoteller var de seks hoteller, vi har i centrum af København, og de lå op til 80 procent under i omsætning i forhold til året før. Tendensen fortsætter desværre ind i 2021,« siger Søren Faerber, der er administrerende direktør for Scandic Hotels Danmark.

Han føler sig sikker på, at coronakrisen for hotellerne ingenlunde vil få en ende med genåbningen, men at den »vil række flere år frem«.