Pludselig forsvandt larmen.
Under Roskilde Festival blev der – af hensyn til sikkerheden – indført midlertidig hastighedsbegrænsning på Holbækmotorvejen, så bilister nu højst måtte køre 80 kilometer i timen.
Det kunne beboere tæt på motorvejen mærke.
Fraværet af trafikstøj var så bemærkelsesværdigt, at fem grundejerforeninger i sydbyen i Roskilde valgte at slå sig sammen i kampen mod støj fra Holbækmotorvejen.
»Vi laver løbende støjmålinger. Under Roskilde Festival – hvor hastigheden på motorvejen var skiltet ned til 80 – faldt støjen så markant, at vi synes, det vil være den klogeste løsning at sætte hastigheden ned, indtil vi kender en anden løsning, som med sikkerhed vil dæmpe støjen,« siger Tommy Hansen fra grundejerforeningen Bakkesvinget til Sn.dk.
Støj over grænse
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger.
Miljøstyrelsens vejledende grænse for acceptabel vejstøj er på 58 decibel.
Gruppen af grundejerforeninger har foretaget støjmålingerne med professionelt udstyr, og over to måneder i april og maj blev der ikke målt under 60 decibel på strækningen. Under festivalen var højeste måling 57 decibel, mens flere målinger lå på omkring de 50 decibel.
De fem grundejerforeninger i Sydbyen i Roskilde mener ikke på, at løsningen er at bygge støjværn. De vil derimod kæmpe for, at hastigheden fra Trekroner til Ringstedvej sættes ned til 80 kilometer i timen.
Derfor sendte Tommy Hansen fra grundejerforeningen Bakkesvinget en henvendelse til Vejdirektoratet for at gøre dem opmærksom på problemstillingen. Vejdirektoratet har efterfølgende indkaldt grundejerforeningerne til møde efter sommerferien, hvor forslaget om at nedsætte hastigheden vil blive drøftet.
Der er bor cirka 8.000 borgere i Sydbyen, og en del af dem er plaget af støj fra motorvejen.
Flere ønsker hastighedsnedsættelser
Beboerne i Roskilde er ikke alene om ønsket om at sænke hastigheden på motorveje, der grænser op til beboelse.
Gentoftes kommunalbestyrelse har for nogle måneder siden anmodet Vejdirektoratet om at sænke farten på Helsingørmotorvejen gennem Gentofte Kommune fra 90 til 60 kilometer. Håbet om at reducere de støjgener, som godt 3.000 af borgerne oplever dagligt, blev dog slukket, idet ansøgningen blev afvist.
Også syd for København vil kommunerne sænke hastigheden på motorvejene for at dæmpe støjen. I en kommune som Vallensbæk er cirka 70 procent af borgerne generet af trafikstøjen fra Holbækmotorvejen eller Køge Bugt Motorvejen. Kommunen ser gerne, at hastigheden bliver sat ned til 90 kilometer i timen.

