Gentofte Kommune havde sendt en ansøgning til Vejdirektoratet for at nedsætte hastigheden på den nærliggende motorvej. Det var et håb om at reducere de støjgener, som godt 3.000 af borgerne oplever hver dag. Det håb er nu slukket – ansøgningen er blevet afvist.
Bilerne vil fortsat suse forbi med 90 kilometer i timen på den 6,5 kilometer lange strækning tæt på Gentofte på Helsingørmotorvejen, det skriver TV 2 Lorry.
En helt ny hastighedsbekendtgørelse fra januar i år gør det muligt at sænke hastigheden på vejstrækninger udelukkende på baggrund af støjgener. På den baggrund sendte Gentofte Kommune en ansøgning om at sænke hastigheden fra 90 kilometer i timen til 60 på den strækning, der følger kommunen på Helsingørmotorvejen.
Men Vejdirektoratet har afvist Gentofte Kommunes ønske. Til stor utilfredshed for den konservative borgmester, Michael Fenger.
»Jeg synes egentlig, at det er helt uforståeligt. Når der nu er lavet en ny bekendtgørelse for at kunne nedsætte hastigheden på grund af støj, og det ikke bliver accepteret i dette tilfælde, så er det svært at se, hvornår den så skal tages i brug,« siger han til TV 2 Lorry.
Ifølge kommunens egne oplysninger er 3.221 boliger i Gentofte »belastet af trafikstøj fra motorveje, og trafikstøjen overstiger Miljøstyrelsens vejledende støjgrænseværdi på 58 dB«.
»Heraf er 504 boliger stærkt belastet af trafikstøj over 68 dB,« hedder det.
»Beregningerne viser, at en nedsættelse af hastigheden fra 90 km/t til 60 km/t vil have en stor reducerende effekt på trafikken,« fremgår det.
Og den konstante susen fra motorvejen er ikke helt ufarlig for helbredet. Seniorforsker Mette Sørensen fra Kræftens Bekæmpelse har forsket i støj i ti år. Hun fortalte til Berlingske i februar, at der er flere risici forbundet med at opholde sig i vedvarende støj.
Når vi er udsatte for støj i løbet af dagen, kan det stresse os og genere vores dagligdagsaktiviteter. Stressen er en risikofaktor i forhold til blandt andet at udvikle hjerte-kar-sygdomme og diabetes.
Alligevel har Vejdirektoratet afvist hastighedsnedsættelsen. Med den begrundelse, at hvis hastigheden blev sat ned, ville flere biler søge mod mindre veje, som derved ville blive belastet.
Det giver borgmesteren ikke meget for. Ifølge ham vil det tage godt halvandet minut mere at køre strækningen, hvis hastigheden nedsættes til 60 kilometer i timen. Det tror han ikke på vil genere bilisterne så meget, at de vil tage en anden vej.
Problemet med støjgener fra motorvejen for borgerne i Gentofte vedbliver altså for nu. Men borgmesteren er ikke færdig, han vil fortsat tage fat i de relevante ordførere, den ansvarlige minister og forsøge at afhjælpe med støjværn.
Det er dog løsninger, der ikke afhjælper noget lige nu og her, og han ærgrer sig over, at det hurtigste og nemmeste redskab er blevet afvist at Vejdirektoratet, siger han til TV 2 Lorry.